eqa

snow

Followers

Friday, January 4, 2013

BEWARE: PADAH MEMAKAI INAI!!


Assalamualaikum..
Inai!!! sapa yang pernah pakai inai... selalunya kita akan tengok orang kawin je yang sibuk2 nak pakai inai kn... tapi skarang ramai dah nak pki inai ni... bkan inai yang kt jari je tau.. tapi inai yang lukis2 kt tangan tu,.... macam2 la sekarang ni, ada je perkhidmatan inai.... selalunya, rm5 setiap ukiran kt tangan tu... aku memang tak penah try pn... buang duit je la....

baru2 ni aku ada terbaca pasal padah pakai inai hitam ni... so, berhati2 la ye bila pilih inai tu... jangan mengundang bahaya pada diri sendiri... tengok ni...


BEWARE!!!
Padah melukis inai di tangan dengan produk yang "no status"

Mari bersama kita baca dan ambil tahu tentang hukum inai lukis di tangan ala-ala tatu..masyaAllah


INAI BERUKIR DI TANGAN DILAKNAT ALLAH

Sekarang ini ramai orang perempuan (pengantin) memakai inai dengan mengukir ala tatu di tangan.

Mari kita sama-sama merenung hadis Nabi ini:

Dari Ibnu Umar ra katanya:

“Bahawasanya Rasulullah s.a.w mengutuk orang yang menyambung rambut dan meminta rambutnya disambungkan.Dan (Rasulullah s.a.w) mengutuk pembuat tatu dan yang meminta ditatu”.(Hadis bil. 2003 : Sahih Muslim)

Dari Abu Hurairah r.a Nabi s.a.w bersabda :

“Allah mengutuk wanita yang mempergunakan (memberikan) rambutnya untuk (menyambung) rambut wanita lain, wanita yang menyambung rambutnya dengan wanita lain,wanita yang membuat gambar di kulitnya (tubuh) dengan tusukan dan wanita yang meminta kulitnya dibuat gambar dengan tusukan (alat pengukir)”.(Hadis bil. 1685 : Sahih Bukhari)

Jelas Dato’ Abu Hasan Din Al-Hafiz :

“Inai berukir ala tatu tak boleh! Ia dilaknat Allah. Inai berukir bentuk awan larat atau bentuk gambar itu dalam kategori tatu, kalau nak pakai inai, pakailah betul-betul hujung jari”

Marilah kita membuat pengislahan dalam diri kita agar kita tidak tergolong dalam hamba-hamba Allah yang melanggar syariatNya.

wallahu’alam.

* Dato’ Abu Hasan Din Al-Hafiz bekas Pegawai Agama Islam di Istana Negara, Kuala Lumpur .

 selain dari tu, terdapat juga kelonggaran.... kita boleh rujuk fatwa majlis kebangsaan ni.....

Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-88 yang bersidang pada 2 Oktober 2009 telah membincangkan Hukum Pemakaian Inai Bercorak Mengikut Syarak. Muzakarah telah memutuskan bahawa:
  1. Pemakaian inai pada kedua tangan dan kaki adalah diharuskan bagi wanita sama ada yang telah berkahwin atau belum selagi mana tidak menimbulkan fitnah.
  2. Walau bagaimanapun, kadar pemakaian inai di kedua-dua tangan dan kaki adalah terhad sehingga pergelangan tangan dan buku lali sahaja, manakala warna yang digunakan tidak bersifat kekal seperti tatu dan mengandungi sebarang unsur yang meragukan. Mengenai corak atau ukiran yang digunakan pula, corak atau ukiran daun dan tumbuh-tumbuhan adalah dibenarkan, manakala corak-corak haiwan, lambang dewa-dewa atau ajaran atau apa jua gambaran yang bertentangan dengan syarak adalah dilarang.
  3. Pemakaian inai pada kedua tangan dan kaki bagi lelaki adalah tidak diharuskan kecuali pada sebilangan jari bagi pengantin semasa majlis perkahwinan dan juga untuk tujuan perubatan.

    sumber: klik sini 

3 comments:

  1. thanks utk peringatan dek....akak teringin nak pakai inai yg simple ja...janji terang....hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. sama2 kak.... 2 la, pki smple2 pn dh ok.. mcm isteri ustz don pki inai... boleh kn pki cm tu, yg pntg jgn lbih2...hee..

      Delete
  2. nasib akk tak minat pkai inai2 lukis ni..ngeri pula tengok..

    ReplyDelete

There was an error in this gadget