eqa

snow

Followers

Friday, December 10, 2010

MULAKAN KEMBALI...


Dah lma rsanya x bkak blog ni.. smpai hilang kata laluan dlm kpala otak ni.. erm.. nsib bek leh bkak gak.. mana aq mghilang?? erm. biasa la x de msa lg nk luahkan sgalanya d sini.. eleh.. 2 sume alasan je kn.. bak kata ppatah' hendak seribu daya x hndak sribu dalih'.. pe2 pn kini aq dah kmbali... welcome 2 me..huhu.. Arap2 aq akan slalu bkak blog ni.. Sbnrnye aq sje2 buat blog ni.. mgisi msa lapg je. mgkin nnti aq akn invite follower.. tgk la nnti..hehe.. enth ble r agknye..

Tuesday, June 29, 2010

CUTI!!!!


Aik.. cm x caye je time cti aq dh nk abs ek... rse kjp je.. tp wlaupun aq bcuti but at the same time aq still bkerja.. pnat wooo..pas kje kt mc aq bralih arah lak kt rstoren ytf.... de la 3 mggu aq kje.. sok aq last kt ytf... time cti sk, kmen ramai lg costmer.. klang kabut jdnye... dah r ari ahad ri 2 mcm2 jd.. mkanan x smpai la, air x dpt la, trsilap antr mje..mcm2 lg r.. yg aq mmpu hnyalh bsabar.. aq ni bkan la sowy yg pnyabar sgt.. dlm proses tuk jd owg yg sbar..haha.. mmpu ke.. aq ni grang ke??? asyk mrah2 je kn...ish.. yg jd mgse owg trdkt ngan aq la... sbar ye.. kte msti igt yg sbar itu sparuh dr iman..adakh aq mmpu lkukannya... hnya allah je tau.. aq hnya brusaha...

Saturday, May 1, 2010

REMAJA ZAMAN SEKARANG

Pada malam ni aq tergerak hati tuk menulis tntang bangsa melayu terutama remaja zaman sekarang yg makin runtuh akhlak... Sedih hati ni bila aq lihat ramai org2 melayu yg dh rosak akhlaknya.. Blum smpi smiggu aq kje aq dh didedah kn dgn rmi owg yg bbeza ragam n gayanya... Apa yg kte sdie maklum, sbagai umat islam kita dkehendaki menutup aurat... btol kn... Tetapi ap yg mnyedihkan, masih ramai org diluar sana yg x mgikt seruan tersebut.. Ramai yg mendedah2 kn perhiasan diri untuk tatapan umum.. Tambahan lg, apabila kita mndedahkn aurat ia akn menimbulkan banyak lg gejala negatif antaranya yg dapat kita lihat ialah peningkatan gejala rogol, zina, pembuangan bayi, pembunuhan, mggugurkn kandungan dan sebagainya. Baru2 ini kita telah digemparkn tgn penigkatan aktiviti pmbuangan bayi, ingat la bayi 2 tak berdosa. Kenapa melaku kn kkejaman sampai ke tahap itu, menganggap anak sperti sampah.. main buang jerk, kenapa perlu mnambah lg dosa.. fikir2 kn lah..Aq bdoa agar aq dkuatkn iman n jauhi perkara2 maksiat n mungkar.. Bukan itu sje, aq jgk dpt lihat ramai lelaki dh menyerupai perempuan n sebaliknya.. Ini adalah slh 1 tnda2 bahawa hampirnya hari kiamat. Insaf la wahai muslimin n muslimat sekalian.. Adakh anda berhak mengubah segala kjadian yg telah Allah berikan?? Ingat la bila kita mati kita akn dkembalikn dlm bntuk asal kejdian kita.. Paling ramai yg aq lihat ialah nyah2, ramai lelaki dh menyerupai perempuan... Paling mnyedihkn 2, bdak2 skarang dh x de rasa malu pd owg ramai.. Mereka ni dgan selamba bcumbu2an antara popuan n lelaki dikhalayak ramai.. Mana sifat pemalu yg ad pd diri kita 2.. Perkara ni la yg terjadi time aq blk kje n sdg tggu bas nk blk umh.. masyallah... So, spe yg patut disalah kn bila hal ni terjadi... ha... fikir2 kn lah....

Friday, April 30, 2010

KERJA DI MELAKA SENTRAL


* Kje kdai laptop....

Hari yg indah perlulah dimulakan dgn senyuman yg manis.. haha..poyo jerk.. dah 5 ari aq kerja d mc, kerdai laptop .. sje je kje kt cni nk cri pengalaman.. then, leh dpt ilmu n yg penting duit la... hahe.. Hari ni hari sabtu, so kt mc mmg rmi owg r.. Pg2 lg aq dh jmpe macm2 jenis owg.. De yg tomboinye, maknyah, n macam2 lg.. x pe nnti leh aq post kn cter pasal kaum2 itu ye.. Hari ni aq cter pasal kesebokan di mc je... maklum la ari cti, rmi yg kuar beli blah. stakat ni rmai jgk r yg datang tgk laptop.. yg aq dpt jual cme cd yg bharga RM3.. HA.... Tgk la jap lq cm ne kn... Aq arap rmi lg yg dtg... best ckit.. Aq dh r duk sowg je kt kdi.. Bost pn x smpi lg... Hari2 aq la yg bkak kdi.. X de r lceh mne pn.. Kje pn x truk sgt r... Cme pnat bdiri, smalam aq kne jgak la spu minyak halia... Sbenarnye minyak 2 tuk buang lmak n lenguh2 dbdn.. Aq gne gak r.... Sambil aq melihat owg2 yg lalu lalang aq post la, pagi yg indah aq dlm blog ni.. k la. malas nk type lg.... Selamat Pagi kepada sume.....da.....

ADAB & ILMU



Kecantikan yang abadi terletak pada keelokkan adab dan ketinggian ilmu seseorang, bukan terletak pada wajah dan pakaiannya. (Hamka).
Yang meninggikan darjat seseorang ialah akal dan adabnya, bukan asal keturunannya.
( Aristotle )
Adab dan sopan itu lebih penting daripada makan dan minum.( Aristotle ).
Mahkota adab dan sopan santun lebih tinggi nilainya daripada mahkota yang bertahtakan ratna dan mutu manikam.( Budiman ).
Kata-kata yang lemah dan beradab dapat melembutkan hati dan manusia yang keras. ( (Hamka).
Bertambah kuat kepercayaan kepada agama, bertambah tinggi darjatnya di dalam pergaulan hidup, dan bertambah naik tingkahlaku dan akal budinya. ( Hamka ).
Pergaulan mempengaruhi didikan otak.Oleh itu, untuk kebersihan jiwa hendaklah bergaul dengan oarang-orang beradab dan berbudi mulia yang dapat kita kutip manfaatnya. (Hamka).
Sifat utama pemimpin ialah beradab dan mulia hati. ( Imam Al-Ghazali).
Undang-undang adab dan budi pekerti membentuk kemerdekaan bekerja.Undang-undang akal membentuk kemerdekaan berfikir.Dengan jalan menambah kecerdasan akal,bertambah murnilah kemerdekaan berfikir. ( Hamka).
Di dalam medan hidup,ada beberapa undang-undang yang harus dijaga dan diperhatikan.Ada yang berhubungan dengan kesihatan tubuh,dengan keberesan akal dan yang berhubung dengan kemuliaan adab dan budi. ( Hamka).
Kata Hukama," Hendaklah adab sopan anak-anak itu dibentuk sejak kecil kerana ketika kecil mudah membentuk dan mengasuhnya.Belum dirosakkan oleh adat kebiasaan yang sukar ditinggalkan. ( Hamka ).
Mengikut adab kesopanan,tetamu yang tidak menghormati diri dan tidak menghormati ahli rumah yang ditemui,bukanlah orang yang patut dihormati.( Hamka)
Orang beradab pasti pandai menghormati keyakinan orang lain,walaupun dia sendiri tidak sesuai dengan keyakinan itu. (Hamka).
Sesungguhnya orang yang termasuk orang yang baik-baik ialah orang yang paling baik akhlak dan adab sopannya. ( Maksud hadis ).

Selamat Tinggal KMJ ku....


''SELAMAT DATANG KMJ''...
Kenangan di KMJ x kan dpt ku lupalan dimana tanggal 11 may 2009 aq memulakn hidupku yg baru disana... Segala pahit manis hidupku bermula apabila msk matrik yg diberi nama KMJ...huh... Mula2 tu mmg janggal sikit la, maklum r 1st time duk hostel... Hampir setahun aq disana.. Sometime aq gse happy, sad, stress n macam2 lg.. Ni sume disbabkan penangan coarse sc hayat yg aq amk n masa yg ku sangka x mncukupi.. Wow... subjeknye x de la bnyak sgt"math,bio,kim,bi" tp mcm bnyak jerk.. tp kenapa owg bleh wt kte x bleh....Kepada classmate hayat 28, miss u all.. X lupa jg ahli KEPS, kowg akan sntiase diingati. SmOge smuenya bjaya dimasa depan.Hanya iringan dOa yg mampu ku berikan.. Hope kowg x lupa kn aq.. Then, pada 14 april 2010 berakhirlah riwayat hidup ku di KMJ dimana sume student dikehendaki pulg pd hari 2 jgak .. Erm, sedih bcampur gmbira pabila aq nk tggalkn KMJ 2. Selamat tinggal pensyarah2 ku,rakan2 ku, bilikku serta jiran2 yg dah dianggap seperti adk beradik sndiri...
Thanks pd sume....
There was an error in this gadget