eqa

snow

Followers

Sunday, December 22, 2013

Impian, harapan, kejayaan dan angan-angan

Assalamualaikum..

Yeahh.. terlepas beban sikit.. baru je lepas siapkan report terakhir untuk sem ni.. maknanya.. cuti dah nak dekat... ehhh..  bukan.. final exam dah nak dekat la... harap2 semuanya berjalan dengan lancar. Thesis pun tak abis lagi... alamat balik bulan 2 juga la nanti..

sedihnye rasa.. balik melaka seminggu je.. pas tu dah kena sambung latihan industri(LI) kat alor setar, kedah.. amik ko... pilih lagi tempat jauh-jauh kan... huhuu... 

Selama 4 bulan LI kat Hosital Sultanah Bahiyah, mungkin boleh dapat banyak pengalaman kat sana. Jauh berjalan luas pemandangan kan.. pemandangan la sangat.. ingat nak g holiday ke... yeahh..
I LIKE.. Actually, aku tak pernah sampai sana pun lagi.... sob2.. sedih je kan.. sebab tu la aku pilih kat sana... Mana tau boleh pergi langkawi ke... opsss.... nak g holiday je keja nya.. haha..
Ye la... nanti aku tetapkan niat... g li.. tambah ilmu dan pengalaman.. sambil tu boleh jalan2 alor setar... tengok tu...  bak kata org sambil menyelam minum air...

Bila nak abis sem ni mula la fikir masa depan kan.. tak salah berangan... Angan2 kalau usaha boleh jad kenyataan oii...

insyallah.. aku akan dapat kan juga... semua dengan izin ALLAH..

"YA ALLAH MOHON BERI PETUNJUK DAN JALAN TERBAIK BUAT KU... AMIN..."

OK... aku nak attach segala impian aku kat sini.. boleh ke... harap2 kalau sesiapa yang baca tu boleh tolong doakan.. betul tak.. 

1. Nak tambah ilmu dan kemahiran..



Aku biasa dengar ceramah yang mengatakan...

Rasulullah pernah bersabda:
"Jika kamu mahukan dunia, adalah dengan ilmu. Jika kamu mahukan akhirat, adalah dengan ilmu. Jika kamu mahu dunia dan akhirat, adalah dengan ilmu."

tengok... pentingkan ilmu... tak kira la ilmu dunia atau akhirat keduanya penting bagi aku. Selagi kita berada di atas muka bumi ni, kutip la ilmu sebanyak yang mungkin yang akan memberi manfaat pada diri kita, keluarga dan masyarakat.. insyallah..

macam mana nak tambah ilmu duniawi dan akhirat.. untuk aku ni, aku baca buku je... skema la kan... kalau lagi advance, search je kat google... macam2 maklumat kita boleh dapat..

tapi jangan lupa, ingat kan diri sendiri tuk kaji kalam allah.... Alquran & hadis panduan hidup kita... insyallah... boleh buat... kena mula kan sikit demi sedikit... 

Dari segi ilmu kemahiran pula..

Disebabkan aku ni otak asyik fikir bisness2 n bisness... Aku nak belajar sesuatu yang boleh buat aku hidup diatas kaki sendiri... iaitu.. berniaga... nak berniaga apa... tak kira la dengan cara baking ke, menjahit ke atau jual tudung....

yes.... ni minat aku juga ok..

aku ada simpan angan-angan nak jahit baju aku sendiri dan ambil tempahan jahitan... mesti masyukkk punyakan... 

google..


sapa yang tak suka baju cantik2 kan...  semua orang perlukan pakaian kan...
ok.. this is my way...

Kalau orang kata, yeah.. hang nak menjahit nak baking semua ni.. baik jadi suri rumah je kan...
ops.... u olll silap tu... saya ada cita2 saya sendiri ok... BUSINESS WOMAN... sebelum ni pun aku dah pernah jual2 kek, coklat, dan biskut raya... kecil-kecilan je la...  mungkin sebab jiwa berniaga tu ada dalam diri ni.. maklum la keluarga ramai berniaga... 

“Ya Allah, berikanlah kami kefahaman, berikan kami ilmu yang bermanfaat dan berkatilah ia agar menjadi kebaikan di dunia dan menjadi bekalan amal bagi kami di akhirat kelak.. Amiin”.

Permulaan nya mencari ilmu.. Eh kenapa la susah2 nak belajar ni kan... aishh... syaitan akan selalu menghasut... huhuu.. baik je terus cari kerja... nanti dapat degree tak kan nak berniaga pula..
oittt... ingat senang nak dapat kerja.. aku memang akan cari kerja mengikut aliran apa yang aku belajar sebelum ni... Dont worry... ni semua sebagai persediaan ok... 

Pengorbanan pertama yang perlu aku tempuh ialah nak dapatkan duit untuk belajar segala kemahiran yang aku nak ambil tu... dengan izin Allah, ada jalannya.. akan aku gunakan duit tu sebaik mungkin untuk menimba ilmu..
jadi, dari sekarang tak boleh la boros2... 

2. Perkara dan benda yang aku inginkan...

Setiap orang ada cita-cita dan harapan masing-masing kan... aku pun macam tu juga.. hati ni dah mula meronta-ronta ingin dapat kan sesuatu.... apa tu.. dah lama inginkan..

DCLR
 
 Ni dia.. camera DCLR... Buat masa ni memang tak la nak beli... sabar ye wahai hati... bukan nya apa, aku rasa tak perlu lagi buat masa ni.. cukup la guna camera handphone ni dulu tak pun beli camera yang kecil2 tu je.. ok juga apa.... aku memang suka ambil gambar.. tak semestinya gambar aku kan... tapi kebanyakannya gambar aku.. cuba tanya family ku... agak2 dalam ramai2 tu siapa yang suka ambil gambar?? huhuu... mesti diorang kata aku la tu.. hehee.... yeahh...

meawww..
 huarrrr.... sejak bila aku rasa nak bela kucing ni... padahal kat rumah aku punya la banyak kucing.. buat tak tahu je kan... Comel sangat.... aku suka tengok kucing2 ni sejak join group kucing parsi ni....
kucing parsi . siapa yang tak terpikat... kalau boleh nak sekor.. bela jadi peneman dikala kesunyian.. haha... aku akan dapat kan sekor juga nanti... nak yang bulu lebat2... agak2 ada tak orang nk jual murah...??

lagi... aku ni kaki jalan juga tau.. cuma sekarang ni ja.. tengah belajar... jangan nak sibuk2 fikir nak pergi melancong je... tapi hakikatnya itu la yang aku suka... hehe.... harap2 nanti dapat husband yang suka travel juga la... hahaa.... sama minat.. lagi syiokkk....
ok.. pepe pun... aku berhajat sangat dapat bawa mak aku tunaikan umrah kat makkah... 

impian nak pergi sini...

Ni mungkin destinasi pertama yang aku akan tuju kalau fulus dah cukup nanti... yang pasti lepas dapat kerja la kan.. doakan....   Selain tu, aku nak jalan2 cuti2 Malaysia la pula.. bukan semua tempat aku dah pergi... maklum la, rasa baru permulaan hidup.. perh.. umur dah 22 kot.. contohnya sabah... teringin nak pergi sana....


Mungkin sebab aku ni minat pada photography juga kot, sebab tu aku suka kalau dapat pergi bercuti ni... tak kira la tempat bersejarah ke, masuk gua, pantai, air terjun... janji tak panjat gunung... semput pula rasa... huhuuu.... 

Sebenarnya ada banyak lagi impian materialistic yang aku ingin kan... tapi tak pa, simpan dulu.. haha.. yang penting usaha untuk dapatkannya.. tak mustahilkan.. 

Apa-apa pun ingat pesan pensyarah aku... hidup jangan berhutang... yeah.. saya ingat tu dr... nak bayar ptptn dulu ni.. banyak tu.. ada sesiapa yang nak tanggung ke... untung la kan..

3.  Masa depan



Ehem2...ni issue sensitif.. Disebabkan dah nak abis belajar... mesti ramai yang akan plan soal jodoh ni kan... ok.. teruskan ye rakan2 ku.. nanti hantar kad undangan.. untuk aku yang masih menanti jodoh yang hanya allah saja tahu siapa, akan meneruskan hidup seperti biasa.. kih3.. huihhh... siapa la nak kat kita ni.. sob3... tak baik kata g2 kan... so, pape pun, jodoh pertemuan semua atas kuasa allah... dah ditetapkan sejak azali lagi... mungkin jodoh ku sedang perbaiki diri.. sama macam diri ini.. jadi, sabar2 la ye.. kalau umur panjang jumpa la tu jodoh kita.. kalau boleh dapat yang sama minat.. demand pula tu.. tak tau lagi siapa yang sudi, dengan nak tanggung hutang ptptn lagi..huhuu.. insyallah... yang penting kerja dan terus perbaiki diri untuk menuju syurga Allah... jom...



 








Ketika hati sunyi..

Assalamualaikum..




Hati mula sunyi bila diri rasa kesenyunyian..
Tiada gelak ketawa, bual bicara dari sahabat atau keluarga..
Sunyi...
Mungkin kah ini tanda aku tidak bisa hidup keseorangan??


mungkin..
 
Hati berbicara, mungkin sahabat mu sedang sibuk..
Sabarlah wahai diri.. 
Tapi hati ini tetap sunyi bila bersendirian..


Aku ingin berbual bicara dengan keluarga ku..
apakan daya mereka sibuk uruskan kerja..
Aku tidak kisah..
Tanggungjawab mesti dilaksanakan..

mungkin..

Aku rindu dengan mereka..
Diri ini kena mengerti tugas masing-masing..
Tak perlu berkecil hati..



Tapi diri ini tetap sunyi..
Titisan air mata mula membasahi pipi..
Kenapa aku menangis..
Aku kena kuat..

Mana mungkin mereka melupakan ku..

Ya ALLAH..

Adakah aku lupa yang aku masih punyi mu..


Ya ALLAH..
Engkau lah tempat mengadu, tempat meluahkan segala isi hati ku..
Ya ALLAH...
 Aku masih ada engkau disisiku..

Yang pasti..

Aku tidak seseorangan...

Rasa lebih tenang bila ALLAH berada bersama ku.. 


ALHAMDULILLAH...

 

Friday, December 20, 2013

Nak kurus cara SIHAT ke cara SINGKAT?? Jom kurus

Assalamualaikum..

gambar hiasan.. puding raja..

Alhamdulillah, aku terpanggil untuk menaip entry baru hari ni.. 
sekarang ni orang duk sibuk nak kurus. betul tak.? termasuk la aku ni..

dengan lambakan produk kurus dipasaran, tak mustahil kita juga akan terjebak untuk membelinya walaupn harga yang ditawarkan ada yang murah atau mahal..

nak kurus...
kebanyakannya mengambil jalan mudah. beli ubat kurus, ambil makanan yang boleh buat kita kurus sana sini tanpa melihat isi kandungan dan nasihat dari doktor. 
yang paling penting harga produk untuk kuruskan badan ni sangat la mahal ye. 
aku pernah juga terfikir nak ambil sejenis produk nutrisi ni. kononnya boleh kuruskan badan dalam waktu yang terdekat. 
tapi kan.. kalau tak jaga makan pun tak jadi juga. 

ok... sebagai contoh. aku ambil produk nutrisi ni, dalam masa yang sama aku kena kurangkan makan makanan yang berlemak, nasi, air bergula, coklat, kek dan sebagainya..
kenapa tak aku kurangkan pengambilan makanan yang berlemak dan mulakan makan makanan yang berkhasiat.??
kalau kita ambil produk yang mahal2 tapi tak boleh menikmati makanan lain.. agak2 sampai bila kita boleh bertahan??
diet yang terbaik adalah dengan mengurangkan jumlah makanan yang kita makan...

Berdasarkan apa yang aku belajar, dah empat tahun ambil degree bidang makanan, aku dapat satu ilmu yang sangat bermakna untuk aku kongsikan di sini.

pensyarah aku selalu pesan...

kebanyakan penyakit datangnya daripada makanan..
Jadi, termasuk juga lah masalah berat badan. obesiti, overweight... 
nak turunkan berat badan, kita kena jaga makanan kita..
makan secara sederhana dan dengan cara yang betul.

tapi aku tau, memang susah untuk kita buat.. kan... makanan terhidang depan mata tak kan tak makan...

aku pun mengalami masalah yang sama. 
dalam masa 3 bulan aku berjaya turun kan hanya 3 kg.. itu pun aku rasa sangat bersyukur dan berbangga dengan diri aku sendiri..
sebab apa???
sebab aku boleh turun kan berat badan tanpa makan apa2 suppliment...
cuma dengan menjaga pemakanan... 
macam mana caranya... nanti aku kongsi kan dalam entry seterusnya..
siapa kata kita tak boleh buat..
memang makan masa... tapi kita nak sihat kan.. tak nak ada masalah dalaman dikemudian hari.. betul tak... 
entry ni dibuat untuk memberi kesedaran pada orang ramai betapa makan makanan yang berkhasiat adalah sangat penting berbanding pengambilan suppliment atau produk kurus yang lain.

aku harapkan makin ramai yang akan buka minda, lapangkan hati untuk mengambil makanan yang berkhasiat dari sumber semulajadi... bukan dari makanan yang diproses... insyallah...
There was an error in this gadget