eqa

snow

Followers

Thursday, March 14, 2013

Tempat Menarik di Kuala Terengganu: Taman Tamadun Islam(TTI)

Assalamualaikum..

Hari ni eqa nak update pasal lawatan ke tempat menaarik yang kami kunjungi di kuala terengganu. 
Baru sekarang nak pergi jalan2 kan.. kenapa ye?? 
sebabnya sekarang eqa dah masuk tahun ke 3, dan lagi setahun akan habis belajar kat sini..
so, nak guna kan peluang yang ada untuk pergi melawat tempat-tempat yang menarik di kuala terengganu.



beberapa minggu yang lepas eqa pergi Taman Tamadun Islam bersama romate2 ku, ida n iqa.. termasuk sorang lagi kawan ku yana..hehe...

TTI ni berada dekat je dengan muzium negeri dan masjid kristal... senang je nak cari signboard pun banyak... mesti tak sesat nye...hehe... 

kami pergi hari jumaat, dah nak dekat tengah hari baru bertolak..
sampai je TTI, dah tutup.... sob2.. sedihnye tak dapat masuk...
sebab apa.?? 

sebabnya orang nak g sembahyang jumaat... hahaa... TTI akan dibuka kembali pada pukul 2.30 petang..

take note ye...
TTI buka setiap hari
hari jumaat tutup dari pukul 12 tgh hari -2.30 petang..

masuk: dewasa RM20
kanak2 n berkumpulan lain la pula...

yang istimewanya, bila nak masuk ni dia akan bagi 1 buku pasport.. macam nak g luar negara kan.. 1 hari kita bolh mlawat banyak negara... dan ada diberi kupon makan di RM2.00 dan kupon kedai cenderahati RM2.00 

kenapa kami nak datang sini??
TTI ni sangat menarik tau.. sebab kat dalam tu ada 23 buah monumen islam yang hebat yang terdapat di seluruh negara.. antara nya masjid nabawi, masjidil haram, taj mahal, masjid sultan, singapore,masjid Xian ,china dan banyak lagi lah... kalau pergi sini terasa berada di negara orang tau.. jom pakat mai ramai2...

cantik tak monumen tu...

atas tu masjod agadez,niger... bawah masjidil haram dan sebelah tu masjid zian,china

masjid kul sharif,russia dan masjid mohamed ali.egypt

tepi taj mahal,bawah masjid syria

   kalau nak tengok lagi boleh la datang ye...

masjidi nabawi..ni salah 1 drp monumen yg kita boleh masuk dalamnya...
 disebabkan kat sini monumennya banyak, mesti la kita kena jalan jauh sikit kan... x pe, jangan risau.. macam2 kenderaan disediakan... antaranya basikal, tram, buggy.. bayaran boleh buat di kaunter...

senarai harga

YANA NAIK BASIKAL

ada tren dan kerusi untuk berehat....penat berjalan kan...
jangan lupa nak masuk tu bawak air, nanti penat berjalan.. lagi2 masa cuaca panas2 ni kan..


lepas abis berjalan kat dalam tu, kami masuk kedai cenderahati.... beli air n pen TTI sebatang... guna la kupon yang ada, jangan membazir....
abis dah lawatan...
 
keluar pula..
 
 
dah abis posing. g makan kat cafe benteng dia pula... guna kupun yang dia bagi tu tau.... 

eqa beli nasi dagang.. RM3.80.. Tolak kupun.. bayar RM1.80 je...
menu lain bihun up, nasi minyak, roti canai, pau abc dan len2...


abis makan pun dah hampir 5 petang

masa tuk solat... masjid pilihan dah tentulah masjid kristal.... haa... dekat  kan...


plan asal nak pergi muzium sekali tapi tak sempat... dah tutup... so, pergi lain kali je la eh... ada masa lagi....

ok... dah abis...... ada lagi tempat yang akan kami pergi tunggu je la eh....heheee....

Sains Makanan: Belut ATAU ular!!! Anda berani...

Assalamualaikum...

Entry kali ni aku nak cerita pasal belut ke ular ni..?? korang rasa belut ni macam ular tak?? ke ular macam belut??

sebenarnya aku nak cerita pasal belut... tapi ular pun ada juga la...

ni dia ular...
ular ni dijumpai di kawasan UMT beberapa bulan yang lepas di dalam longkang berair... rasanya die penat kot, beristirehat kat situ..huhuu... yang tepi skali tu romate aku la....hehe..
famous u....


ular sawa UMT
berbalik pada belut tadi ni... beberapa hari yang lepas buat pertama kalinya aku handle belut... belut hidup tau.. bukan yang dah mati tu... kami buat ikan salai..

ni dia...

belut pendek je...
belut ni sejenis ikan tau, jangan cakap sejenis ular udah le... hehe..

ni sebenarnya kelas pemprosesan dan pengawetan makanan....
jadi kami kena la proses makanan tu dari benda hidup hingga la jadi produk.. nak tau tak, belut ni merupakan ikan yang agak mahal la.. seekor yang kecil ni pun dah berharga RM6.00...

Nak tengok aksi belut...


belut tengah merayap2... tu dia lec saya... dr amir..
seronok masuk kelas ni, dapat tengok gelagat orang yang takut belut... semua orang kena pegang belut tau... ada yang takut2 nak ambil belut ni, ada juga yang menjerit2, dan ada juga tengok aksi belut jatuh lantai n lubang.. nasib baik tak berkejar-kejaran dengan belut...erm.. seronok kan..
pengalaman pertama la ni...

Cara proses belut ni senang je..

mula-mula kita kena pengsan kan belut ni dulu...
caranya sangat berperikemanusiaan... dan perlu dilakukan dengan pantas ye..

-ambil ais dan masukkan air kedalam bekas besar. 
kemudian masukkan belut.
belut tu akan main-main dulu dalam ais tu, biar die berendam dalam tu tau dan lama-lama belut akan mengeras tandanya dah pengsan la tu. 
jadi, boleh la kita siang dia.. 
cara ni digunakan dalam industri makanan ye..

jangan pula kita ketuk belut tu sampai mati... tak bagus la macam tu, menyeksa dia pula.. kita kan nak makan dia. 
 
lepas tu kita boleh siang dia
mula kan dengan potong kepala dia separuh dan siang macam kita siang ikan tu... 
teruskan memotong perut dia sampai ke bawah ekor.. tempat nak buang segala perut dan darah tu eh. 
 
macam ni nak siang belut, potong sepanjang perut n buang isi perut... buang je kepala tu sekali..
 
belut ni sangat la banyak darah.. sapa yang tak boleh tengok darah.. baik tak payah buat, nanti pengsan dah jadi satu citer plak... 
 
banyak kan darah belut ni...
 
buat cepat2 tau, nanti die begerak balik dah susah, badan dia dah la berlendir...
 best tau main-main dengan belut ni... 
korang kena try tau...

lepas dah buang semua isi perut ikan tu, masuk dalam air untuk buang darah2 lebihan..
kemudian, memandangkan belut ni banyak la lendir, kita kena buang dulu lendir tu, kalau tak nanti berbau dan produk kita mudah rosak.

cara nak buang lendir.. guna garam kasar dan lumur seluruh badan.. buat banyak kali la, pastu boleh basuh...
senang je kan...

lepas tu boleh la disalai... 
 
kena ikat dulu sebelum masuk dalam smoke house
 
kami salai  untuk tengok perubahan warna,bau, texture, rasa dan kandungan kelembapan... kandungn kelembapan diukur menggunakan moisture analyzer..
 
ni lepas salai, warna bertukar kemerahan, teksture keras dan x de bau sangat pun...
 
kalau korg nak buat ikan ni, boleh je masak lemak ke, goreng pun boleh... nak buat asam pedas pun boleh juga.. 

ok... tamat cerita pasal belut ni... 
nak tengok ular pula...

dapat pegang ular....

ni ular betol tau... aku pegang masa pameran haiwan reptilia hari tu... tapi tak boleh la nak pegang macam aku main belut tu eh... ni lain.... cengkaman dia membuat kan aku berpeluh2 memegangnya... tak mampu nak pegang lama.. sekurang-kurangnya aku dah pegang ular kan.. ok la tu... hehe...

sampai sini je la, bye...
 
 


There was an error in this gadget