eqa

snow

Followers

Friday, August 19, 2011

MENUJU WAWASAN...

                                                         * Doktor tlong cek kn hati sy.. chat x...

Salam... Ri ni aq tertarik tuk wat entry psal mnuju wawasan.. Pe yg kowg tau psal mnuju wawasan??? Stiap owg msti de wawasan kn??? Pe kowg pnya wawasan?? X kira la wawasan jgka pndek @ pnjang.. tp yg pastinye stiap owg de wawasan kn... Bg seseowg yg bgelar pelajar@ mahasiswa dh tntu wawasannye hndak bjaya hgga ke menara gading.. mncapai pncak kgemilangannye.. serta mahu mndpt kerja yg trbaik, kreta mewah,rumah besar dan macam lg.. Sume org mahukan 2 sume kn.. Tp kowg tau ke cm mne nk dptkn sume 2..??heee.. Msti lah dgn berkat usaha yg SANGAT gigih, kesabarn yg tggi, mmbuat ssuatu krja yg trbaik dan yg pntg brdoa dan btawakal kpada Allah stelah kte lkukan sesuatu prkara..

Erm.. td aq g brurut, mklum la umor dh mnigkt ni bnyak nau pnyaktnye... eh.. ye ke, bru 20 la.. Sbnrnye aq g brurut sbab slah urat je, mklum la kdang2 trhyper active.. bkn hypo active tau.. 2 yg trkehel sne sini..hee.. Pe la aq mlalut smpi kesi2 lak kn.. Actuallu aq nk cter yg m.cik tkg urut 2 g tau.. Die kte aq ni kras kpala.. haha.. mmg la kpala ni kras... ckp dlm ati je... wt2 x pham lak kn.. Huhu.. aq ni mmg kras kpala kn.. Klu nk ssuatu msti akn dptkn jgk n m.cik 2 ckp aq bnyak kmahuan yg tggi.. Pe bndenye 2?? Klu nk tau aq ni mmg bnyak bnde yg aq mahukn.. Contohnye aq tringin nk kjar cter2 aq dlm bdang mkanan ni, jd usahawan bjaya, ingin mndptkn kereta aq sndri.. Ni dia kreta idamanku..
* Ha ni die.. kreta Hyundai sonata bkn Winter sonata tau..
Hyundai Sonata YF 2.4 High Spec

Make: Hyundai
Model: Sonata
Variant: YF 2.4 High Spec
Year: 2011
Transmission: Auto
Mileage (km): N/A
Ref ID: 419801
OTR Price: RM 163,888.00
Location: Selangor
Posted: 11/07/2011
Updated: 20/08/2011
Ciap bg spec die lg.. Aq pn x tau, tgk kreta 2 trus minat.. mgkin time aq nnti lbih bnyak kreta dkluarkn... Time 2 mmg rmbang mata la.. X pe, cter2 msti dkejar hgga ttisan kringat yg trakhir... Lg2.. m.cik 2 gak ckp aq ni x mudah ptus asa.. tp klu dh giv up mmg hampeh la.. De gak btolnye.. aq ni de smgat yg tggi tuk bjaya n maju khadapan tp brkat dorongan n sokongan owg skeliling jgk.. Keadaan jga leh wt aq giv up.. So, aq kne la lkukn ssuatu spaya aq lbih bsemgat pas ni..

Aja2 fightg, chayok2.. yA.. semangat.. Jgn nk pkir psal kwin je.. Pkir 2 bleh, tp kjar cita2 dlu.. Mcm klu kte wt lab report.. Kne step by step.. X leh start dr conclusion bru nk hypothesis... Mmg jd tggang lggang la jwbnye.. Klu smbil2 x pe.. hee..btol ke.. Jodoh ptemuan sume dh dtntukan.. So, jgn risau ye.. Sje sdapkn hati ni.. mklum la blm jmpe someone special lg.. hahahaa.. Sabo je la..



K2.. Kte Menyanyi plak eh.. Minat la lgu ni... leh bg motivasi dlm hidup... Hayati liriknye... Smoge kowg trhibur..




Menuju Wawasan (versi baru)

Album : Hijrah
Munsyid : UNIC
http://liriknasyid.com

Wawasan diri penuhi dada dengan ilmu
Wawasan agama bekalan masa depan dan akhirat
Kuat usaha jujur dan amanah
Sentiasa mengharap keredhaan Allah

Umat Islam harus cemerlang hari ini mesti lebih baik dari semalam
Jangan buang masa siapa kata kita tidak boleh
Kita ada Allah maha kuasa kita punya kuasa tenaga
Doa sebagai senjata umat Islam sentiasa boleh

Umat Islam zaman lampau taat perintah Rasulullah
Bersama berusaha bersatu tuju wawasan
Wawasan dunia dan akhirat

Akidah ibadah harus sempurna
Ibadah tanpa akidah wawasan syaitan
Ulama' warisan anbiya'
Pegangan mereka harus diikut
Ajaran sesat wajib hindari

Lagu : Fairuz Suara Firdaus
Lirik : Fairuz Suara Firdaus
Susunan Muzik : Greg Henderson
Penerbit : Bazli UNIC
Hakcipta : UNIC Records.



*Klu nk tau cm ne lg ni.. bkak u tube eh.... TQ sudi mmbacanye..





























Wednesday, August 17, 2011

Tragedi: Misi mengerang, pesakit tertiarap..



TERBALIK...ambulans terbalik selepas dilanggar teksi.

Ni berita hari ni.. aQ dpt thu dri akak aq, ktenye de xcident mlibtkn sowg m.cik ni yg dtetak dlm pjalanan ke hospital KL.. Mcik ni tggal kt bkit rmbai, dkt plak ngan umah busu aq.. Kcian m.cik ni, dah la umh kne samun, kne tetak lg then dlm pjalanan ke hospital kl blaku xcident lg..

TERBALIK...ambulans terbalik selepas dilanggar teksi.

BAWA KELUAR...pesakit warga emas kritikal dibawa keluar dari ambulans.
BAWA KELUAR...pesakit warga emas kritikal dibawa keluar dari ambulans.



Ni cternye...

MELAKA: “Sebaik menghampiri ambulans, jururawat wanita itu mengerang kesakitan dan meminta tolong lalu saya mengangkatnya dengan berhati-hati ke tepi jalan,” kata anggota penyelamat pantai sambilan Jabatan Pertahanan Awam (JPAM), Tan Bun Han, 40, saksi kejadian kemalangan membabitkan ambulans dan teksi, di Jalan Tun Abdul Razak menghala ke Plaza Tol Ayer Keroh, malam kelmarin.
Dalam kejadian kira-kira jam 7 malam, ambulans yang dinaiki lima orang termasuk pesakit wanita warga emas yang kritikal akibat pendarahan kepala, terbalik di tengah jalan sejurus dirempuh teksi dari arah Pusat Dagangan Antarabangsa Melaka (MITC).

Kejadian di persimpangan Seri Negeri-MITC, itu menyebabkan pesakit, Mariam Baba, 73, yang disamun di rumahnya di Bukit Rambai, kira-kira sembilan jam sebelum itu dan dalam perjalanan ke Hospital Kuala Lumpur (HKL) cedera parah dan kini menerima rawatan intensif di Hospital Melaka (HM).


Sementara itu, jururawat, Yuhanis Yasin, 30, juga dirawat di HM, manakala doktor lelaki berusia 25 tahun terpaksa dirujuk ke HKL akibat kecederaan parah dialami.

Dua lagi mangsa, pembantu perawatan dan pemandu ambulans, Mambang Rudy Hartono, masing-masing berusia 56 dan 41 tahun, hanya cedera ringan, manakala pemandu teksi dikenali, Ali Muhammad Don tidak cedera.


Menurut Tan, dia berada di belakang ambulans dan mendakwa melihat kenderaan itu dilanggar teksi berkenaan di bahagian belakang menyebabkannya hilang kawalan dan terbalik.

“Saya berhenti di persimpangan apabila lampu isyarat bertukar merah dan memberi laluan kepada ambulans meneruskan perjalanan.

“Tiba-tiba muncul teksi dari arah MITC melanggar sebelah kiri di bahagian belakang ambulans menyebabkan ia terhuyung-hayang sebelum terbalik ke sebelah kanan.

“Saya terus memandu ke arah ambulans untuk memberi bantuan,” katanya.

Tan berkata, dia kemudian didatangi seorang lelaki mengatakan ibunya yang sakit berada di dalam ambulans dan menolongnya dengan dibantu pemandu dan atendan ambulans.


“Kami membuka pintu belakang ambulans dan ternampak pesakit sedang tertiarap, manakala doktor lelaki yang cedera di kepala berusaha keluar sendiri melalui cermin hadapan yang pecah sebelum baring di bahu jalan.


“Saya kemudian membantu atendan dan pemandu ambulans mengeluarkan pesakit sebelum orang ramai datang membantu lalu saya menelefon talian kecemasan,” katanya.


Sementara itu, Pengarah Kesihatan negeri, Datuk Dr Azmi Hashim ketika dihubungi mengesahkan menerima laporan kejadian membabitkan kakitangan HM dan pesakit terbabit.


“Saya difahamkan keadaan pesakit wanita dan jururawat adalah tenat dan masih dirawat ketika ini, manakala doktor sudah dirujuk ke HKL. Pemandu ambulans dan pembantu perawatan pula cedera ringan,” katanya.


Ketua Turus Trafik dan Ketenteraman Awam Melaka Tengah, Asisten Superintendan V Gunasegaran berkata, siasatan awal pihaknya mendapati ambulans dari HM sedang membawa pesakit menuju ke HKL memberi siren dan terus bergerak ketika menghampiri persimpangan lampu isyarat Seri Negeri-MITC.


“Apabila tiba di pertengahan simpang, tiba-tiba sebuah teksi keluar dari simpang MITC ke Seri Negeri menyebabkan ambulans berlanggar dengannya dan terbalik.Menurutnya siasatan lanjut masih dilakukan bagi mengetahui punca sebenar kemalangan dan kes disiasat mengikut Seksyen 43 (1) (a) Akta Pengangkutan Jalan 1987.


Katanya orang ramai yang mempunyai maklumat boleh menghubungi cawangan Trafik IPD Melaka Tengah di talian 06-283 4139.


*Mcm2 la yg blaku bulan2 pose ni.. Kcian kt m.cik 2 trpaksa jd mangsanye.. Smoge kluarganye bsabar mnempuh ujian yg dberi..amin..

Tuesday, August 16, 2011

HOMEMADE POP CORN





Mcm best lak klu dpt wt pop corn sndri.. X yh nk bli2 lg.. Msti de yg x prnh trpkir pn nk wt pop corn sndri kn..?? Pe slahnye skali skala hsil kn pop corn buatan sndri.. Resepi nye sng n barang pn mudah nk dpt... xcited nk wt..

Bahan-bahan ( Ikut suka.. )

  • 1 sudu besar mentega (pe2 jnama pn bleh)
  • 2 sudu besar minyak masak
  • jagung kering secukupnya
  • garam secukup rasa
  • Tambah Karamel [Optional]
  • 1 sudu mentega/margerin
  • 3 -5 sudu besar gula pasir (ikut suka/byk mana pop corn yg ada).
Cara-cara
  1. Panaskan mentega dan minyak dalam periuk. Api tu pulak, mula2 guna api kuat untuk panas kan minyak& butter dalam 2 minit lepas turun kan api sedikit.
  2. Masukkan jagung menutupi dasar periuk. Tuang jagung rata dan sama paras dgn minyak & butter yg dah cair tadi. Tutup periuk tadi.
*Sebelum dipanaskan..

  1. Tunggu beberapa minit, anda akan dengar bunyi "pop".."pop" dgn rancak. Bila bunyi dah berhenti, cepat2 keluarkan pop corn. Pop Corn boleh dapat penuh satu periuk..
* Selepas dipanaskan.. dah msk pn pop corn kte ni..
  1. Taburkan garam secukupnye..(kalau nak buat karamel tak payah tabur garam Untuk Karamel [Optional]
  2. Cairkan mentega dengan gula hingga cair dan bertukar warna coklat. Matikan api dan masukkan popcorn dan gaul sekata cepat2. Hati2 sebab karamel tu panas boleh melecur kalau kena tangan yea.

* Suka dgr bunyi pop die.. peringatan.. mase msk 2 pastikn api kecil ye klu x leh hangus popcorn..

SELAMAT MENCUBA.......:)

SHOPPING HARI RAYA 2011

Smalam aq n family g shopping barang2 raya.. g Jusco je.. x smpt nk type smalm dsebabkan ksebukan aq ni.. cbuk sgt ke aq ni?? haaa... cbuk wt kuih raya la.. smpi kpagi x tdo.. k2.. truskn ngan ape yg aq nk cterkn ni.. Happy jgk la dpt kuar rmai2, bli bju raya n bli brg2 adk yg len.. Sampai kpetang ronda2 kt jusco 2, rambang mata tgk kasut2, beg, bju2 yg bleh than cntik la.. x tau nk plih yg mne 1, last2 aq bli bju je spasang.. ok la 2, dr x de pape... Raya ni ala kadar sdah, x perlu mmbazir pd bnde yg x perlu.. Lgpn x rase nk raya sgt pn.. Coz abah bru mniggal kn.. nk wt pape jd serba slah.. shopping pn lbih pd bli brang2 tuk msuk sem nnti..

* SMILE DULU....HEHEE....






Wlaupn tgh bpose, sume bsemangat nk pi shoppg ye.. Diowg bsemgat ke aq yg bsemangat..heeee..

* Adik dpt ksut bru trus pki.. x tggu raya pn..

* Cantik x kasut saya??? Cyang kam0 sokmo....


Psing la Jusco 2 smpi pnt eh.. nk g mne 2?? Ops.. Kenny Rogers.. Jgn slah pham.. ktowg jln je, x msuk pn.. Pose 2...hee..

*Sambil jln2, cuci mata ckit.. pmandangan dlm jusco ni...


Bblum blk sggah bli donut dlu.. adk llaki ku yg bju hjau 2 blanje donut tuk bbuka nanti.. yummy.. Sukenye...Rse nk sume jnis je.. Aik, 2 tamak nmenye... huhhh.. mintak djauhkan la...

Ni die donut.. sdap tau.. klu bln pose cm ni, leh trliur.. bli 6 je.. 2 pn x abis.. Nsib bek x trpengaruh ckp abg yg jual ni, die ciap sruh bli 12 bj lg.. kte nye jimat.. jimat, jimat jgk.. x nk mmbazir lorh..

Ha.. Ni lg sowg, tringin nk mkn sushi plak.. belek pnya belek, last2 x bli jgk.. tgk cm sdap, ble dpikirkan.. owg cine yg wt.. x yh la bli, halal x 2.. De kraguan dsitu....lpekan je la.. Nanti kte wt sndri eh.. amk nasi ke, kte blut2 ngan ikn @ syur... haha.. ye2 je aq ni, rsepi dr mne tah.. Ri ni, 1st day bbuka kt luar.. psing pnya psing bru jmpe tmpat bbuka..

Di blakang itu la tmpatnye.. Nme restoren ni 'Restoran Klasik Terapung', bybe sbab kt bwah restoren 2 de kolam sbab 2 nme die klasik trapung..ssape yg nk mkanan bufet pn de.. Rmai gak customer kt cni, time bbuka mmg meriah la..Sje2 nk bposing dlu sblum msuk..

* Macam2 menu de.. Tom yamnye yg special..

* Tension la 2, tggu mkanan x smpai2.. sabo eh...

* Menu pilihan kami.. Knyangnye mkn ni..

Dah mcm jlan2 cri mkn la plak.. Pas abs mkn, trus blk umh.. Sume udah kpenatan.. Abis sdah pjalanan bshopping bsama fmilyku ri ni..

~Pesanan drku... Klu shopping 2 kne igt solat jgk.. Jgn smpai tggal solat smate2 nk shopping... Rnung2kn & slamt bramal....~

Monday, August 15, 2011

INSOMNIA?????

*Best dpt tdo cm ni.. lenanye..
Salam.. Hari ni aq mncipta sjarah.. huhu.. jam kt dinding dh kul 3.20 pg aq msih x tdo lg.. mak & adk bradk aq yg len sume dh lena, cpt btol zzzzz.. ye.. pdahal aq yg x leh tdo ni, bring2 x llap2 jgk.. akhirnye bkak laptop, mgadap la ko smpi pg eh.. tggu sahur skali la nmpknye.. dh 3 ari bturut2 ni, aq kne insomnia agknye.. btol ke??? klu cm 2 kte tgk simptom2 die dlu eh...


Simptom-simptom insomnia
1) Kesukaran tidur di waktu malam----> pe yg aq mgalami skang..
2)Sering terjaga waktu tidur dan sukar untuk tidur kembali--->
x de plak, klu dpt tdo. mmg tdo mati la nmpknye..
3)Bangun terlalu awal di waktu pagi------->
kdg2 je..heee...
4)Tidak mendapatkan tidur yang berkualiti yang membolehkan anda berasa segar pada keesokkan harinya.------>
btol la ni, slalu tdo x ikt mse mmg la x dpt kualiti tdo yg spatutnye..
Apakah penyebab insomnia ?
Mereka yang menghidap insomnia ini mungkin kerana tekanan waktu kerja di siang hari---> x kje pn, lagha je lbih.. atau terlalu banyak mengambil kafein---> dh lme x amk, slalu time study je amk kafein ni.. time cti2 x de maknenye, baik tdo lg bgos dan mereka ini perlu mendapatkan nasihat dari doktor.Tanpa rawatan ia akan bertambah kronik dan akan berulang-ulang terjadi.
2 jenis insomnia
1)Acute Insomnia(jangka masa pendek)

-jenis ini hanya berlaku pada waktu yang pendek dalam beberapa malam sahaja dan kurang dari empat minggu.Keadaan ini berlaku mungkin tekanan di tempat kerja atau keadaan fizikal yang tidak sihat.
2)Chronic Insomnia (Insomnia kronik)

-Berlarutan sehingga
tiga atau empat minggu dan berkhir sehingga sebulan atau lebih.Kira kira 10 hingga 15 peratus orang dewasa menghidap penyakit ini.Mereka memerlukan perhatian dan ini juga menunjukkan mereka mempunyai depresi yang teruk.
Tabiat untuk membantu mendapatkan tidur yang sempurna
-Jadikan bilik tidur anda sebagai tempat yang selesa untuk tidur tidak melakukan aktiviti seperti makan dan menonton tv di dalam bilik.Pastikan dalam 15 atau 20 minit anda sudah boleh melelapkan mata jika tidak tukar ke bilik lain dan cuba untuk tidur.
-Tetapkan masa tidur dan jaga anda, pastikan anda bangun pada waktu yang sama setiap hari dapat membantu anda menjangka waktu tidur anda.
-Awasi pemakanan anda dan elakkan minum kopi empat hingga enam jam sebelum tidur,jangan juga makan makanan berat dan jika lapar makan snek yang ringan dan jangan merokok kerana ia akan membuatkan tubuh sentiasa berjaga.
-Elakkan tidur waktu petang kalau perlu juga tidur selama 30 minit sahaja.
haha... Rse2nye aq kne insomnia x???? De bberapa ciri kne ngan aq.. kn bgos klu aq x dpt tdo coz study.. ni x, time free2 ni aq x dpt tdo yg smpurna.. time study je ngantok.. Ops.. aq tau pnyelesaiannye.. Mybe dh lme aq x bkak bku akadmik ni.. klu aq bce msti ttidonye la.. tp msalahnye rjin lak aq bce sume 2.. kang bkak slide je lbih, bcenye dok jgk..

*Rajin2 kn lah aq bce bku2 cm ni... ni x, bce novel, mjalah je kje..
X pe2, aq nk tggu sahur la...leh msk2 sayur dlu, pns2kn kuah ke... pas 2, kjut sume2 yg tdo tramt lena ni.. jelous aq.. hampeh....
~Klu nk tau lg psal insomnia ni, leh search2 la eh...~

Sunday, August 14, 2011

Adakah Anda Wanita Solehah??

Adakah anda seorg wanita solehah?? haha.. klu nk tau kowg ni de ciri2 wanita solehah bleh tgk ciri2nye kt bwh ni eh..

Ciri-ciri Wanita Solehah...

Tidak banyak syarat yang dikenakan oleh Islam untuk seseorang wanita menerima gelaran solehah, dan seterusnya menerima pahala syurga yang penuh kenikmatan dari Allah s.w.t.

Kita hanya perlu memenuhi 2 syarat iaitu :
1. Taat kepada Allah dan RasulNya
2. Taat kepada suami

Perincian dari dua syarat di atas adalah sebagai berikut :
1. Taat kepada Allah dan RasulNya
Bagaimana yang dikatakan taat kepada Allah s.w.t. ?
  • Mencintai Allah s.w.t. dan Rasulullah s.a.w. melebihi dari segala-galanya. Bukan mencintai org len lg2 yg bkn mahram ngan kita. So, pe2 pn kte kne dahulukan Allah lbih dr benda2 len..
  • Wajib menutup aurat. Zaman skang ramai remaja2 trutamanya yg tlah lupa @ leka dgn arahan mnutup aurat ni..
  • Tidak berhias dan berperangai seperti wanita jahiliah
  • Tidak bermusafir atau bersama dengan lelaki dewasa kecuali ada mahram bersamanya
  • Sering membantu lelaki dalam perkara kebenaran, kebajikan dan taqwa
  • Berbuat baik kepada ibu & bapa
  • Sentiasa bersedekah baik dalam keadaan susah ataupun senang
  • Tidak berkhalwat dengan lelaki dewasa
  • Bersikap baik terhadap tetangga
2. Taat kepada suami
  • Memelihara kewajipan terhadap suami
  • Sentiasa menyenangkan suami
  • Menjaga kehormatan diri dan harta suaminya selama suami tiada di rumah
  • Tidak bermasam muka di hadapan suami
  • Tidak menolak ajakan suami untuk tidur
  • Tidak keluar tanpa izin suami
  • Tidak meninggikan suara melebihi suara suami
  • Tidak membantah suaminya dalam kebenaran
  • Tidak menerima tamu yang dibenci suaminya
  • Sentiasa memelihara diri, kebersihan & kecantikannya serta rumah tangga
FAKTOR YANG MERENDAHKAN MARTABAT WANITA
Sebenarnya puncak rendahnya martabat wanita adalah dari faktor dalaman. Bukanlah faktor luaran atau yang berbentuk material sebagaimana yang digembar-gemburkan oleh para pejuang hak-hak palsu wanita.
Faktor-faktor tersebut ialah:
1) Lupa mengingat Allah
Kerana terlalu sibuk dengan tugas dan kegiatan luar atau memelihara anak-anak, maka tidak hairanlah jika banyak wanita yang tidak menyedari bahawa dirinya telah lalai dari mengingat Allah. Dan saat kelalaian ini pada hakikatnya merupakan saat yang paling berbahaya bagi diri mereka, di mana syaitan akan mengarahkan hawa nafsu agar memainkan peranannya.
Firman Allah s.w.t. di dalam surah al-Jathiah, ayat 23: ertinya:
” Maka sudahkah kamu melihat orang yang menjadikan hawa nafsunya sebagai Tuhannya dan Allah membiarkannya sesat berdasarkan ilmunya. Dan Allah telah mengunci mati pendengaran dan hatinya dan meletakkan tutupan atas penglihatannya.”
Sabda Rasulullah s.a.w.: ertinya:
“Tidak sempurna iman seseorang dari kamu, sehingga dia merasa cenderung kepada apa yang telah aku sampaikan.” (Riwayat Tarmizi)

Mengingati Allah s.w.t. bukan saja dengan berzikir, tetapi termasuklah menghadiri majlis-majlis ilmu.
2) Mudah tertipu dengan keindahan dunia.
Keindahan dunia dan kemewahannya memang banyak menjebak wanita ke perangkapnya. Bukan itu saja, malahan syaitan dengan mudah memperalatkannya untuk menarik kaum lelaki agar sama-sama bergelumang dengan dosa dan noda. Tidak sedikit yang sanggup durhaka kepada Allah s.w.t. hanya kerana kenikmatan dunia yang terlalu sedikit.
Firman Allah s.w.t. di dalam surah al-An’am: ertinya:
” Dan tidaklah penghidupan dunia ini melainkan permainan dan kelalaian dan sesungguhnya negeri akhirat itu lebih baik bagi orang-orang yang bertakwa, oleh kerana itu tidakkah kamu berfikir.”
3) Mudah terpedaya dengan syahwat.
4) Lemah iman.
5) Bersikap suka menunjuk-nunjuk.
Dunia adalah perhiasan, perhiasan dunia yang terbaik adalah Wanita yang solehah.
*Smoge kita sbagai wanita muslimah mampu untuk menjadi wanita solehah.. Insyallah...

Saturday, August 13, 2011

Ramadhan Bulan Berkat..



Ramadhan datang kembali.. Bersyukur khadrat ilahi krana dberi pluang bjumpa lg dbuln ramadhan ni... So, kita sbagai kalifah dmuka bumi ni mstilah saling mmbuat kbaikan & menghindari sgala larangannya.. Ya ALLAH aq bsyukur padamu krana dberi nikmat iman kerana mlahirkan aq sebagai org islam, nikmat ksihatan tbuh badan, nikmat bernafas dan rezeki yg dberikan.. Ramadan bln yg dnanti2kan oleh umat islam.. nk tau knape?? sbab time ni lah sgala amalan yg kte lkukan dberi ganjaran berlipat2 kali ganda.. Antara amalan yg kte boleh lakukan ialah bersedekah, terawih, baca alquran,zikir & banyak lg la.. x kira lah pe2 kbaikn yg kte lakukan pasti ada ganjarannya.. walaupn ganjaran 2 kte x nampk.. tp kte akn tgk hsilnya di akhirat kelak..Insyallah.. Hari ni dh msuk ramadan ke 14.. Pe yg bestnye taon ni.. 14/8= 14 ramadan.. so, sng igt la kn.. cptnye mase blalu, dh 2 mggu ye.. Amalan mesti btambah dri shari ke shari.. baru la rse nikmatnye ramadhan... erm.. aq de suke 1 lgu ni tau, lgu dbuln ramadhan.. best.. slalu kuar tv, radio.. Jom kte nyanyi same2 eh.. mesti ramai yg tau ni...


lirik Hijjaz Ramadhan Bulan Berkat

Hijjaz- Ramadhan Bulan Berkat di http://liriksemualagu.blogspot.com/

Bulan Ramadhan bulan yg berkat
Bulan rahmat dan bulan utama
Pahala digandakan, doa diterima
Bulan Lailatul Qadar yg istimewa
Isilah bulan ini, banyakkan amalan
Beribadah malam, siang berpuasa
Banyakkanlah sedekah jgn dikira
Moga ia menjadi penebus dosa
Membaca Al-Quran jgn dilupakan
Zikir dan Tasbih elok disertakan
Meriahkan Ramadhan dgn bermacam cara
Agar Ramadhan tidak sia-sia...
Hindarkanlah dosa di setiap anggota
Kalau boleh dosa hati jua
Kerna dosa itu merosakkan pahala
Agar kita tidak mensiakan Ramadhan
Isilah Ramadhan dgn sebaiknya
Kerna ia datang setahun sekali
Tahun hadapan belum tentu jumpa
Kerna kita mati bila-bila masa

Best x?? aq harapkn smoge bln ni dmanfaatkn sbaik mgkin, mcm lirik kt atas 2.. X tntu lg Ramadhan tahun dpn kte akn jmpe.. Sbab ajal & maut sdah dtetap kn.. X kn dlewatkn wlaupn ssaat dan x kn dawalkn wlaupn ssaat.. :)


~PUASA JGN X PUASA YE~.....





Kuih Raya Buatanku..


Salam.. Pd ssape yg sudi baca ni.... Wlaupn raya lg 2 mggu dh start wt kuih raya tau.. juadah wajib hari lebaran.. Niat hati nk wt bsness jual kuih raya sbnarnya.. Insyallah akan diusahakan, ssape yg nk tmpah 2 bleh la wt tempahan ye.. macam2 la aq ni.. x smpi sbulan nk blk UMT..leh lg sibuk2 wt bsness eh.. erm.. pe slhnye kn.. Sambil mnyelam minum air.. Sambil wt preparation msuk u, kte wt kje smpingan ni.. Sblum ni aq wt bsness Homemade choc, dh nk raya ni wt kuih raya la plak. Nk kuih pe?? almond london, german cookies, hazelnut ball, tart,mama caries.. sume de.. Npe lak ttibe je aq minat wt sume ni ek.. Sbenarnye, aq kne improve skill aq kt dpur, dlm kate len mmasak/baking dgn step yg btol.. Mklumla owg amk sc mkanan sume kne tahu tau... Nnti owg tnye pe nme bnde2 ni?? x tau nk jwb pe.. Contohnye dlm baking.. What funtion of cream of tartar, shortening, coco buter, whipping cream, ovalete, cream cheass n len2 la... Appearent die lbih kurg sme kn.. mybe kowg pn x pnah dgr brang2 2.. Haaa.. dgn cre try n error resepi kte leh tau pe kkurgannye.. apa akn blaku klu kte x jga suhu dgn btol, penggunaan alatan yg slh sume 2 mmberi kesan pd product yg akan kte hsilkan.. mkin bnyak ksalahan yg kte lkukan, mkin mahir kte dlm ssuatu situasi trsebut.. Contohnye procedure nk wt merenge, klu slah crenye mmg la x jd kn.. klu de mse aq akn g tau pe 2 merenge n procedure nk wtnye eh.. bbnyak dh rsepi aq try.. kbanyakannye dtg dr intrnet jgk la... tggal rajin x nk wtnye.. k2.. sbenarnye aq nk cter psal bskut yg aq bru buat smalm ni... nk tau bskt pe.. aq wt bskut tart nenas & hazelnut ball..

Biskut ptama...

Tart nenas


* Terliur x tgk tart aq ni.. erm.. sape nk order bleh la..hee...

Hasil kerja aq n akak aq ni.. agak leceh jgk la wt kuih ni.. tp x pe.. dsebabkn de pmbantu aq akhirnye dpt mnyiapknnye..

*Ni msih dlm oven lg.. Jenuh la nk tggu msk..

Biskut ke 2..

Hazelnut ball
* Comey dok bskut ni?? 1st time I buat tau..


Biskut ni mcm almond london.. tp yg bze nye die gne hazelnut kisar.. nk tau x cm ne nk wtnye.. nk bg resepi ni.. Senang je tau.. sume owg leh wt ni.. ok2.. dsebabkn de yg sudi bce, I bg bonus resepi kt u all ye..


RESEPI HAZELNUT BALL..

Bahan
200 gm butter
50 gm shortening
160 gm gula
1 biji kuning telur
1 s/t vanilla
150 gm hazenut kisar ]
260 gm tepung gandum ] gaulkan rata
100 gm tepung jagung ]
hiasan
paper cup
coklat putih
manik hiasa/ Love candy
Cara
1. Gaulkan butter, shortening dan gula sehingga lembut.
2. Masukkan telur dan vanilla dan gaulkan lagi.
3. Masukkan badam dan tepung dan gaulkan lagi.
4. Buatkan sapeti bentuk bebola kecil dan susunkan dalam loyang
5. Panaskan oven pada suhu 170'C selama 10 minit
6. Bakar dalam suhu selama 20 minit atau masak. Sejukkan dalam loyang.
7. Cairkan coklat putih cara double boiler dan celupkan biskut.
8. Masukkan biskut dalam paper cup.
9. . Hiaslah mengikut suka hati.
10. Tunggu sampai biskut sejuk betui baru masukkan dalam bekas kedap udara
CREAM COKLAT PUTIH
Bahan
250 gm coklat putih
30 gm shoterning atau cocoa-butter
Cara
1.Cairkan kedua-dua bahan dengan cara double boil sehingga semuanya cair.
2. Masukkan sedikit coklat putih dalam mangkuk kecil.
3. Celupkan biskut dan masukkan dalam paper-cup. Gunakan penyepit kecil.
4. Hiaskan dgn candy merah dan biarkan beku.
5. Simpan dalam bekas.
Senangkan resepinye.. Selamat mencuba utk raya ni..
Pesanan drku.. Utuk mndptkan ssuatu kte prlulah usaha lbih ckt n jgn putus asa tau.. ade kne mgena ke ngan entry ni.. Eh.. msti la ada kan, pe yg trsurat dsitu.. Utk bjaya kte prlu mlakukannye brulg2 kali bg mmastikan hsil yg mmuaskan..




Friday, August 12, 2011

Setahun Di UMT


*Aq berada di Kuala Terengganu.......

Salam sume.. Lme btol x bkak blog aq ni.. Maklum la aq ni msih blajar psal blog2 ni. k2.. Nk cter psal aq study kt UMT la.. Kowg tau ke pe bndenye UMT ni.. UMT ni sebuah universiti kt pantai timur..
Nmenye Universiti Malaysia Terengganu (UMT) dahulunya dikenali sbagai Kolej Universiti Sains dan Teknologi Malaysia(KUSTEM) yang bertempat di Mengabang Telipot, Kuala Terengganu. Aq mendaftarkn dri pd 4/7/10, tarikh bersejarah 2 dmana buat ptama kalinye aq jjakkn kaki k K. Terengganu, hari yg bsejarah aq dgelar mahasiswi n hari 2 jgak blaku pkara yg x diingini.. Macam2 dgaan tau nk g blajr ni.. Tp Alhamdlillah, sumenye bjalan ngan lancarnye.. Pe coz yg aq amk kt sne.. nk tau ke?? Aq amk Ijazah Sarjana Muda Sc Makanan (Perkhidmatan Makanan & Pemakanan)..

*Gambar kt ats ni diambil masa miggu jlinan mesra/ Orintasi ..

Tgk kt pic 2 sume bangse ade kn,
1 MALAYSIA la kte kn.. Melayu, cina india sume ade.. Then, berlatar belakang yg bbeza. De yg matrik, diploma, STPM.. Pesaingan pn agk sengit la kn. Nk tau psal cos aq lak?? Ni yg nk cter ni.. Bila owg tnye, amk cos pe?? aq jwab la sc mkanan.. erm, diowg mula la pkir, sc mkanan ni mmasak je kjenye.. Ops.. btol ke 2.. Sbenarnye de ksilapan dsitu ye.. mmasak 2 mmg kne tau la cos blajr mkanan.. klu x tau msk cm ne nk proses mkanan, nk proses mkanan mmerlukan kpakaran mmasak.. pham x..hee... Bkan 2 je, aq jgk kne tau zat2 dlm mkanan cthnye.. kandungan carbo, protein,mineral, vitamin,lemak, fiber.. psal ksihatan pn blajr k.. Mmg best la blajr, tp time exam.. hampeh jgk.. Ok gak amk cos ni, skurg2nye ble tgk mkanan kte leh imagine pe bnde kandungan dlm mkanan 2.. Lg 1, owg ske tnye pluang kerjaya dlm bidang ni.. huhu.. pe nk jwb?? ok..
Career related to food science..
  • Food Tech executives/ officer
  • Research Officer
  • Science Officer
  • Health Officer
  • Microbiologist
  • Chemist
  • Food control Officer
  • Management Officer
  • Nutritionist, Dietitians
  • Food management& production executive (hotel,premises & tourism centers, health clubs, hospitals)
  • Teacher/Lecturer
  • Entrepreneur
Dah pham eh.. Sbenarnye bnyak pluang kerjaya dlm bidang makanan ni, trpulang pd kita jgak utk mencarinye.. Rezeki sume ALLAH dh tn2 kn.. Insyallah.. kita bdoa yg terbaik untuk masa dpn yg lbih cerah..

Dah la.. msti bosan bce cter panjang2 ni.. Kita layan gambar2 plak ye... LAYAN.....


*Ramaikn.. Ni ex student KMJ.. Smpat lg amk gambar knangan..




* Annual Dinner FOOD SCIENCE CLUB. Tema ' The Red Carpet Affairs'...




* Ni la rome ku yg trcinte.. dr tepi.. msti lah aq, pika,k.liya, ida.. bj sdondon kite ye..

k la 2, ckit2 sdah.. next time leh bkenalan ngan cosmate aq ni lg.. Kesimpulannye dsini.. Dh stahun upenye aq blajar & bgelar mahasiswi d UMT.. Pe2 pn Thanks la pd UMT cos sudi amk aq blajar dsana.. Sbarang dgaan, hlangan, pahit, manis yg dkongsi bsama dharapkn akan mmbri aq kkuatan tuk bjaya n mgharumkn nma umt... Ish.. dh mcm mmberi ucapan la plak.. x pe la... asl boleh je kn.. k..... daaa.....




There was an error in this gadget