eqa

snow

Followers

Monday, August 15, 2011

INSOMNIA?????

*Best dpt tdo cm ni.. lenanye..
Salam.. Hari ni aq mncipta sjarah.. huhu.. jam kt dinding dh kul 3.20 pg aq msih x tdo lg.. mak & adk bradk aq yg len sume dh lena, cpt btol zzzzz.. ye.. pdahal aq yg x leh tdo ni, bring2 x llap2 jgk.. akhirnye bkak laptop, mgadap la ko smpi pg eh.. tggu sahur skali la nmpknye.. dh 3 ari bturut2 ni, aq kne insomnia agknye.. btol ke??? klu cm 2 kte tgk simptom2 die dlu eh...


Simptom-simptom insomnia
1) Kesukaran tidur di waktu malam----> pe yg aq mgalami skang..
2)Sering terjaga waktu tidur dan sukar untuk tidur kembali--->
x de plak, klu dpt tdo. mmg tdo mati la nmpknye..
3)Bangun terlalu awal di waktu pagi------->
kdg2 je..heee...
4)Tidak mendapatkan tidur yang berkualiti yang membolehkan anda berasa segar pada keesokkan harinya.------>
btol la ni, slalu tdo x ikt mse mmg la x dpt kualiti tdo yg spatutnye..
Apakah penyebab insomnia ?
Mereka yang menghidap insomnia ini mungkin kerana tekanan waktu kerja di siang hari---> x kje pn, lagha je lbih.. atau terlalu banyak mengambil kafein---> dh lme x amk, slalu time study je amk kafein ni.. time cti2 x de maknenye, baik tdo lg bgos dan mereka ini perlu mendapatkan nasihat dari doktor.Tanpa rawatan ia akan bertambah kronik dan akan berulang-ulang terjadi.
2 jenis insomnia
1)Acute Insomnia(jangka masa pendek)

-jenis ini hanya berlaku pada waktu yang pendek dalam beberapa malam sahaja dan kurang dari empat minggu.Keadaan ini berlaku mungkin tekanan di tempat kerja atau keadaan fizikal yang tidak sihat.
2)Chronic Insomnia (Insomnia kronik)

-Berlarutan sehingga
tiga atau empat minggu dan berkhir sehingga sebulan atau lebih.Kira kira 10 hingga 15 peratus orang dewasa menghidap penyakit ini.Mereka memerlukan perhatian dan ini juga menunjukkan mereka mempunyai depresi yang teruk.
Tabiat untuk membantu mendapatkan tidur yang sempurna
-Jadikan bilik tidur anda sebagai tempat yang selesa untuk tidur tidak melakukan aktiviti seperti makan dan menonton tv di dalam bilik.Pastikan dalam 15 atau 20 minit anda sudah boleh melelapkan mata jika tidak tukar ke bilik lain dan cuba untuk tidur.
-Tetapkan masa tidur dan jaga anda, pastikan anda bangun pada waktu yang sama setiap hari dapat membantu anda menjangka waktu tidur anda.
-Awasi pemakanan anda dan elakkan minum kopi empat hingga enam jam sebelum tidur,jangan juga makan makanan berat dan jika lapar makan snek yang ringan dan jangan merokok kerana ia akan membuatkan tubuh sentiasa berjaga.
-Elakkan tidur waktu petang kalau perlu juga tidur selama 30 minit sahaja.
haha... Rse2nye aq kne insomnia x???? De bberapa ciri kne ngan aq.. kn bgos klu aq x dpt tdo coz study.. ni x, time free2 ni aq x dpt tdo yg smpurna.. time study je ngantok.. Ops.. aq tau pnyelesaiannye.. Mybe dh lme aq x bkak bku akadmik ni.. klu aq bce msti ttidonye la.. tp msalahnye rjin lak aq bce sume 2.. kang bkak slide je lbih, bcenye dok jgk..

*Rajin2 kn lah aq bce bku2 cm ni... ni x, bce novel, mjalah je kje..
X pe2, aq nk tggu sahur la...leh msk2 sayur dlu, pns2kn kuah ke... pas 2, kjut sume2 yg tdo tramt lena ni.. jelous aq.. hampeh....
~Klu nk tau lg psal insomnia ni, leh search2 la eh...~

No comments:

Post a Comment

There was an error in this gadget