eqa

snow

Followers

Thursday, March 14, 2013

Tempat Menarik di Kuala Terengganu: Taman Tamadun Islam(TTI)

Assalamualaikum..

Hari ni eqa nak update pasal lawatan ke tempat menaarik yang kami kunjungi di kuala terengganu. 
Baru sekarang nak pergi jalan2 kan.. kenapa ye?? 
sebabnya sekarang eqa dah masuk tahun ke 3, dan lagi setahun akan habis belajar kat sini..
so, nak guna kan peluang yang ada untuk pergi melawat tempat-tempat yang menarik di kuala terengganu.



beberapa minggu yang lepas eqa pergi Taman Tamadun Islam bersama romate2 ku, ida n iqa.. termasuk sorang lagi kawan ku yana..hehe...

TTI ni berada dekat je dengan muzium negeri dan masjid kristal... senang je nak cari signboard pun banyak... mesti tak sesat nye...hehe... 

kami pergi hari jumaat, dah nak dekat tengah hari baru bertolak..
sampai je TTI, dah tutup.... sob2.. sedihnye tak dapat masuk...
sebab apa.?? 

sebabnya orang nak g sembahyang jumaat... hahaa... TTI akan dibuka kembali pada pukul 2.30 petang..

take note ye...
TTI buka setiap hari
hari jumaat tutup dari pukul 12 tgh hari -2.30 petang..

masuk: dewasa RM20
kanak2 n berkumpulan lain la pula...

yang istimewanya, bila nak masuk ni dia akan bagi 1 buku pasport.. macam nak g luar negara kan.. 1 hari kita bolh mlawat banyak negara... dan ada diberi kupon makan di RM2.00 dan kupon kedai cenderahati RM2.00 

kenapa kami nak datang sini??
TTI ni sangat menarik tau.. sebab kat dalam tu ada 23 buah monumen islam yang hebat yang terdapat di seluruh negara.. antara nya masjid nabawi, masjidil haram, taj mahal, masjid sultan, singapore,masjid Xian ,china dan banyak lagi lah... kalau pergi sini terasa berada di negara orang tau.. jom pakat mai ramai2...

cantik tak monumen tu...

atas tu masjod agadez,niger... bawah masjidil haram dan sebelah tu masjid zian,china

masjid kul sharif,russia dan masjid mohamed ali.egypt

tepi taj mahal,bawah masjid syria

   kalau nak tengok lagi boleh la datang ye...

masjidi nabawi..ni salah 1 drp monumen yg kita boleh masuk dalamnya...
 disebabkan kat sini monumennya banyak, mesti la kita kena jalan jauh sikit kan... x pe, jangan risau.. macam2 kenderaan disediakan... antaranya basikal, tram, buggy.. bayaran boleh buat di kaunter...

senarai harga

YANA NAIK BASIKAL

ada tren dan kerusi untuk berehat....penat berjalan kan...
jangan lupa nak masuk tu bawak air, nanti penat berjalan.. lagi2 masa cuaca panas2 ni kan..


lepas abis berjalan kat dalam tu, kami masuk kedai cenderahati.... beli air n pen TTI sebatang... guna la kupon yang ada, jangan membazir....
abis dah lawatan...
 
keluar pula..
 
 
dah abis posing. g makan kat cafe benteng dia pula... guna kupun yang dia bagi tu tau.... 

eqa beli nasi dagang.. RM3.80.. Tolak kupun.. bayar RM1.80 je...
menu lain bihun up, nasi minyak, roti canai, pau abc dan len2...


abis makan pun dah hampir 5 petang

masa tuk solat... masjid pilihan dah tentulah masjid kristal.... haa... dekat  kan...


plan asal nak pergi muzium sekali tapi tak sempat... dah tutup... so, pergi lain kali je la eh... ada masa lagi....

ok... dah abis...... ada lagi tempat yang akan kami pergi tunggu je la eh....heheee....

4 comments:

  1. AtiQah: memang seronok melawat kat Taman Tamadun Islam ni kan... byk info menarik yg boleh kita pelajari...paling sayu bila di masjid Al Aqsa..sebab mungkin setakad monumennya saja yg boleh kita lawati..yg betul2 tu hanya Allah swt yg tahu bila kita akan sampai..

    ReplyDelete
    Replies
    1. sronok kak kak... mcm2 msjid ada.. wlaupn x dpt g yg btol2nye... dtg sni tgk ok la tu...

      Delete
  2. Seronoknya tgk gamba gamba you :)

    ReplyDelete

There was an error in this gadget