eqa

snow

Followers

Monday, January 21, 2013

ADA APA DENGAN MASA.....

Assalamualaikum...

Ya ALLAH.... masa berlalu dengan begitu pantas sekali...
pernah tak kita berdoa agar Allah berkati hari2 kita, mencukup kan masa2 dengan melakukan perkara yang berfaedah atau manfaat untuk diri kita, keluarga dan masyarakat. 1 hari kita ada 24 jam.... pernah tak kita dengar orang selalu cakap masa tak cukup la... tak sempat nak buat itu dan ini..... ok.... tak payah cakap pasal orang... kita sendiri muhasabah diri kita.... rasa2nya la... masa kita ni cukup tak.. padahal Allah dah bagi kita masa yang sama untuk setiap orang.... kenapa kta rasa masa selalu tak cukup untuk kita.... kenapa ye....?? adakah masa yang ada tak diberkati Allah...
nanti di akhirat allah akan tanya apa yang kita lakukan dimasa hayat kita.... huhuuu..... nak cakap apa.... tak kan nak bagi tau kita tengok cerita korea berepisod2.... baca novel berbuku2.... apa yang kita lakukan pada masyarakat.... apa kebaikan, amal yang kita dah buat.... YA ALLAH... ampun kan aku.... sesungguhnya aku hanya insan biasa yang mudah leka dengan pemberian mu....

AKU INGINKAN HIDUP YANG LEBIH BERMAKNA!!!!!
AKU INGIN BERBAKTI PADA MASYARAKAT!!!!
AKU INGIN MENGGUNAKAN MASA YANG ADA DENGAN MENGINGATIMU YA ALLLAH...
 
aku sedar yang aku ni selalu sangat merungut.... kata masa tak de la... lagi2 masa belajar... bila dah bnyak assignment, report dan sebagainya... memang tak de masa tuk masuk @ join aktiviti lain macam kelab ke or what so ever.... penah masa awal2 sem eqa menolak tuk jadi biro dalam 1 kelab ni... dengan alasan memang tak de masa nak pergi meeting malam2, aktiviti lagi hujung minggu.... 
ok fine... eqa punya cos memang buzy ye.... kadang-kadang hari minggu pun ada kelas, dengan test di buat hari minggu.. bila nak join aktivitinye kan..... so, jalan penyelesaiannye lepaskan tanggungjawab tu.... daripada kita tak buat tugas dan tak bagi commitment kan...boleh ke macam tu.....!!!!

AKU SEDAR MASA ITU EMAS...
AKU SEDAR MASA SANGAT BERHARGA....
AKU SEDAR YANG SETIAP DETIK YANG BERLALU TAK AKAN BERULANG KEMBALI...
AKU SEDAR AKU HANYA DIBERI MASA YANG SINGKAT UNTUK BEKALAN DI AKHIRAT NANTI YANG KEKAL ABADI..... 
AKU SEDAR YANG KIRI DAN KANAN KU ADA MALAIKAT YANG MENCATIT SETIAP AMALAN YANG AKU LAKUKAN SETIAP MASA.....

Apa yang perlu aku lakukan ya Allah....

dengan melakukan sedikit kebaikan akan dibalas dengan pahala...
dengan melakukan kemungkaran akan dibalas dengan dosa....
mana yang kita nak????

eqa menyeru pada diri sendiri dan semua agar menghargai masa yang ada untuk melakukan amal kebaikan....
cuba sedaya upaya untuk tinggalkan yang tidak betul, dan carilah jalan yang lurus demi masa depan yang cerah didunia mahupun diakhirat.... 
insyallah...

$ ingin ku perbetulkan diri ini.... demi mendapat keredhaan ilahi.....

No comments:

Post a Comment