eqa

snow

Followers

Sunday, February 24, 2013

Siapa suka makan Kuih keria???? baca ni.... terliur tak....

Assalamualaikum...

Tetiba teringin nak makan kuih ni bila de blogger pos pasal kuih keria... ni favourite saya... ANDA?? suka tak.. ke aku sorang je suka... kih2.... tak kisah la.... yummy.. dah terliur ni...

yang penting kat ganu tak de weh... serious... tak de macam yang kat melaka....

tak caye ke...??

kalau ada bagi tau kat ne...???

yang tau jenis sira gula yang putih tu ada la..

cek mek molek banyak la.... korang dah try...??

keria labu.... yummy...

selalu orang buat kuih keria dari ubi keledek kan... mak aku pun selalu buat guna keledek ... dapat ke anak dia ni, aku buat guna labu kuning.... 
masih sedap uoll.... bukan nak puji diri sendiri... kalau dah kata makanan favoret, wat dari apa pun sedap kan...?? 

mak aku selalu belikan kuih keria kalau aku balik rumah... bukak tudung saji... tengok ada kuih keria.. memag aku sorang la yang ngup... sampai 3 biji... hahaa...
kalau ada kuih lain sekali.. pertama mesti ambik kuih ni dulu... 
 
tapi serious... lain dari yang lain... senang je buatnye... 
korang try la...
tak rugi pun.. 
nanti mesti ada orang puji... perh...
boleh buat menantu ni....

aku tetiba keluar idea nak buat ni bila tengok dalam peti ais, ada 1/4 lagi labu yang tak terusik... 
labu asal cam ni....

labu dari kampung ku...
besar  tak labu tu...
labu ni mak sedara yang bagi masa balik kampung... payah juga la nak kupas kulit dia tu... keras seh....aku yang kupas tu....

mak aku pun tolong juga la...
separuh buat pengat labu...huhhh... sedap makan panas2... 
1/4 lagi buat masak lemak..
1/4 lagi aku kerja kan buat kuih keria kegemaran aku ni..

mak aku tak de time ni.. aku buat sorang2... 
mak aku balik die tanya buat apa tu..
aku cakap la kuih keria... buat la dari tersepuk je dalam peti tu kan..

mak... buatkan sira eh... hehe... ok.. hasil tangan mak aku la sira tu... aku tak pandai lagi nak buat.. 

senang je nak buat.. korang kena berani buat kuih... tak perlu la takut tak jadi... makan sendiri juga...
aku tak de resepi yang tepat.. tengok myresepi la eh....
banyak resepi kat situ..

bahan2....

1/4 labu kuning
2 cwn tepung gandum

sira:

 1cwn gula
1/3cwn gula merah
1/2 cwn air

1. rebus labu sampai empuk... nak ada rasa sikit.. tambahkan sedikit garam...
2. lenyekkan labu....masa panas2 tu eh..
3. masukkan tepung... korang agak2 sampaisenang bentuk... jangan sampai keras n banyak sangat tepung pula...nanti rasa tepung je lebih... labunye dah hilang..
memang leceh sikit nak handle... korang guna tepung kat tangan... senang sikit... tak de la melekat...
4. bentukkan macam buat dougnut tu...
5. panaskan minyak dan goreng sampai keperangan....
 6. dah sejuk sikit... boleh la sira kan...

cara sira:
1. masukkan semua bahan, kacau sampai larut... api sederhana tau...
2. kacau sampai pekat skit. dalam keadaan cair2 tu... korang masukkan je kuih keria tadi...
3. kacau sampai kering...
4.. dah siap...

senang tak korang...
pas ni labu nak ganti apa pula ye...
nanti balik pikir la... duk kat asrama ni... memang tak la nak buat kan... 
 

8 comments:

  1. Akk baru je makan semalam mak akk buat..hehehe
    harini dah terliur balik..hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe... bestnye akk dpt mkn... klu beli lain kn dgn buat sndiri..

      Delete
  2. Bezzznye ; najihah suke kuih nie juga + trliur nie haaaahhh ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaa... pasni kne wt la... x pn tnjuk2 je kat kdi.. hee..

      Delete
  3. assalamualaikum ... pernah buat keria guna ubi kayu tak ? sedap tau ... cubalah ...

    ReplyDelete
    Replies
    1. wsalam... x pernah buat lg.. hheee.. nnti nk try la klu de ubi.. insyallah...

      Delete
  4. dtg singgah sini.. walawehhhh.. sedapnyaa.. labu pun bole wat koi keria eh? bole try ni.. he2..

    ReplyDelete
    Replies
    1. terima kasih sebab singgah... haha... nak guna apa pn boleh.. try n error... pas ni buat guna bahan len plak...

      Delete

There was an error in this gadget