eqa

snow

Followers

Friday, February 1, 2013

Nak tengok majlis perkahwinan di pahang???

Assalamualaikum...


Siapa kat sini yang biasa pergi rumah orang kahwin??.. tak kira la jiran tetangga ke, sepupu atau sedara mara ke.. ahad yang lepas eqa berpeluang balik ke kampung tuk melihat sepupu kahwin... kalau orang kahwin mesti ada je adat2 orang melayu yang dapat kita lihat.. betol tak... Jom la kongsi adat-adat perkahwinan kat negeri2 masing-masing... mesti menarik kan...

oklah.. eqa nak cerita sikit pasal majlis persandingan sepupu eqa kat pahang tu... memang ada je adat-adat yang mereka ikut tapi tak la pelik... hehee....
ni pelaminnya.....
nama pun kat kampung kan??? mestilah ada gotong royong  dengan penduduk kampung untuk masak memasak ni... siap buat meeting lagi uolls... hehee... eqa dengar, keluarga pengantin buat perjumpaan dengan sesiapa yang akan membantu masa aktiviti memasak dijalankan... masa ni la nak bagi tugas masing-masing kan... nampak muafakat disitu.... huhuhh...... jarang dah kita tengok orang buat macam ni, semua nak senang je....guna catering lagi senang kan... tak payah susah2... tapi kalau masak sendiri lagi best kan...tumbang kerbau seekor ye... bukan lembu.... orang sana tak suka makan daging lembu... sebab nye daging kerbau lagi lembut...  

kalau kita pergi rumah kahwin tak sah kalau tak tengok pelamin, bilik dan hantaran kahwin..... kenapa ye???? siapa ada jawapan..... sebab tu pengantin akan pastikan semua benda ni cantik2, sebab akan menjadi tontonan dihari bersejarah mereka... kalau sedara mara yang kahwin eqa akan pergi tengok juga, tapi kalau orang yang tak berapa kenal tak de la tengok... menyebuk je kan... huhuuu.....
 Ni dia hantaran.... buat sendiri dari pihak perempuan... adat melayu hantaran nak yang ganjil. contohnya kalau lelaki bagi pihak perempuan 5, perempuan kena la balas 7 dulang hantaran kan... tapi tak kisah pun, ni adat je la....

hantaran perempuan ke lelaki

yang menariknya masa berarak, pengantin diiringi dengan bunyi gendang... selalu kita tengok orang main kompang kan.... tu yang berbeza dari biasa kan..... hehe...
ni gendangnye.... tapi tak de la yang nyanyi2 kan....
lepas tu pengantin akan duduk dan menyaksikan persembahan silat.... jemputan silat dari mana tak tau pulak ye...





lepas dah tengok orang bersilat ada lagi yang dibuatnye....
wah.... pengantin bagi gula2 kat budak2 la.... nak je eqa kutip sama, aish... memang kalah la budak2 tu nanti.... hehee....


adat melayu memang tak lari dari bersanding dan merenjis2 ni.... betul tak... apa ek yang baling2 kat pengantin tu.... ada yang guna bunga rampai, ada juga yang guna beras2 bagai.. tapi ingat... baling2 beras ni tak baik tau, sebab apa?? sebabnya ianya berasal dari agama hindu... wat apa kita ikut diorang betul tak... membazir pula tu.... kalau guna bunga rampai je tak  tau la.. wallahualam....


terbalik pula gambar ni...
makan beradab pun ada juga.... makanan akan dihias cantik2 n makanan nya lain dari yang dekat khemah2 tetamu tu.... dengan udang. ikan besar2, dessert lagi... haha... padahal pengantin pun tak lalu nak makan kan.... cuit sikit2 je pun....


 yang perhabiskan ni tengok kat bawah ni... kelaparan... banyak buat keja la katakan.... hahaa...





ni mak sedara n sepupu belah mak eqa...

sepupu2.... baju sponsor 2...

sesi ptong kek pula.... cantik tak kek tu..... eqa pun dapat posing dengan kek juga.....

pengantin potong kek....

eqa pun nak posing jgk.... heee...
lepas ni turn sapa pula kawin...?? huhuu... tungg je la dapat undangan kan....
  ok la... sampai sini sahaja....
hari-hari mengadap laptop... balik kerja pun tengok laptop jugk... dah jadi kawan karib pulak. hahaa.... pe boleh buat... begini lah kehidupan... nak tido pula bye... thanks pada yang sudi baca tu...











6 comments:

  1. Replies
    1. meriah dengan khadiran sedara mara.... terima kasih sebab bce.. :)

      Delete
  2. hehe...sy org pahang...memang adat mcm tu.. ade yg main gendang dr mlm nikah ke pagi sanding... =) yg baling2 tu... dy letak gula2 , beras and duit syiling mcm 10sen/20sen je.. letak 50sen benjol pale pengantin nnt...haha... memang meriah dgn bdk2..sume berebut2 kutip.. tp zaman skrg dh x rmai yg bt... =(

    ReplyDelete
    Replies
    1. wah.. best la ada orang pahang sini.. kat mana tu?? memang tak ramai buat skang kan... yang baling2 tu die bling gula2 je... x de la plak duit... mybe sang d x buat... tyme bling gula2 tu la ttibe je ramai budak2 kan... hahaaa....

      Delete
  3. sy kat maran,pahang.. =)
    yupp...mmg dh x ramai yg bt.. mase bling2 tu yg meriah..saat yg di tunggu2 oleh bdk2.. haha... yg dpt duit mmg untung lah~~~ hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. owh...dkat jgk la.. kg sy kt chenor.. umh sdare sy kt bera... hehe.. klu bg duit mmg lg brebut2 la.. hahaa...

      Delete

There was an error in this gadget