eqa

snow

Followers

Sunday, June 9, 2013

Peringatan untuk gurl2 sekalian... Kena ambil tahu kalau ada kenderaan....

Assalamualaikum....

Alhamdulillah.... tamatnye presentation EOP hari ni maka berakhirlah sem 6 dan tahun 3 ni.. ada lagi stahun, nk menuntut ilmu... menuntut ilmu tanpa rasa jemu.. insyallah.... ilmu tu berguna untuk masa depan....

group presentation saya.... serba purple hari ni....
Sambil dengar presentation group lain, sempat lagi bergambar... peace.... macam nak gyomi je wani....hehee

lepas habis presentation, ada 1 misi yang perlu diuruskan... ewah... macam besar sangat je misinye kan... memang pun.... kalau tak buat ni, nak keluar pun rasa serba salah... macam orang buat salah je kan..... 

ni ada kaitan dengan kenderaan yang kita naik tu... siapa ada kenderaan???? cepat mengaku... heehe...
nak dijadikan cerita... masa nak pergi hospital hari tu, nak pergi melawat kawan kat icu... nak naik kereta la kan... tup2 sampai kedai kereta sewa... akak kat kedai tu tanya... adik ada lesen tambahan ke... oops..... lesen dah mati ke???? erm.. x de kak.... huhuu... nasib baik la ada sorang kawan ni ada lesen.... bagi la lesen dia... tapi yang bawak kereta nya aku.... huhuu..
adakah satu kesalahan bawak kereta tanpa lesen???? haha... 

Langgar hukum dunia tak pe, jangan langgar hukum akhirat... padahal hati ni dah serba salah... tapi tak pe, redah je la.... bawak kereta dengan penuh berhemah.... 
5 nyawa dalam kerata ni.. alhamdulillah.... selamat sampai dan balik....

Jadinya...

Nak bagi la sedikit peringatan@ nasihat pada diri sendiri terutamanya dan gurl2 kat luar tu...
kalau ada kenderaan kena pastikan.....


1. Lesen memandu mesti sentiasa hidup ye...


jangan jadi macam aku, dah sebulan lesen mati pun tak perasan.... sampai akak kedai kereta yang tegur.. huhuu... dengan selambanya bawak moto kehulu kehilir dengan perasaan tak bersalah......

hari ni baru perbaharui lesen kenderaan... Renew setahun dulu lah.... poket tengah kering dah akhir2 sem ni.... tarikh lesen sekarang dah ikut tarikh lahir kan.... So, memang kena tambah duit sikit la... Jumlah semua RM47.. RM 30 untuk setahun, tambah hari sampai tarikh lahir RM15 dan bayaran tambahan RM2. Kalau nak 2, 3, 4, 5 tahun, kena la ganda2 kan jumlah tu kan... 
nak bayar boleh pergi pejabat pos je.... senang kan, tak yah susah2 nak pergi JPJ....

2. Lesen kenderaan mesti selalu hidup...

lesen kenderaan
haa..... yang ni pun orang selalu abaikan.... erm... termasuk lah aku.... hehe...
korang dah tengok belum lesen kenderaan masing2.... jangan tau pakai je, tak tengok pun segala benda penting ni... kang kena tahan polis tengah jalan.... sape yang susah....??? diri sendiri juga... tak kira la lesen moto ke kereta ke.... semua sama je.... aku punya lesen tu pun bulan depan dah nak mati.... bersiap sedialah dengan duit2 nye ye... hahaa.... 

3. Pastikan tahu bila nak tukar muinyak hitam kenderaan.

Korang tahu tak bila masa nya nak tukar minyak hitam motosikal atau kereta??? kat sini aku nak cerita pasal tukar minyak hitam motosikal je ye... sebab tu la kenderaan yang aku pakai... kalau kereta kena tengok waktu servis dia la kan... ada tampal kat cermin kereta tu selalunya.... tengok2 la..

moto aku baru 2 kali tukar minyak hitam... kalau moto baru minyak hitam pertama kita kena tukar masa meter kat moto tu tunjuk 2 ribu... tu kali pertama tukar... jadinya kalau nak tukar kali kedua, meter tu kena sampai 4 ribu la pula.... selang 2 ribu eh.... dan kali kedua tukar ni kena tukar dengan filter die sekali... korang boleh tanya orang kedai moto tu je... kalau tak tau apa benda filter tu.... harga filter tu dalam RM6 je.. ok....

macam mana nak ingat kita kena tukar minya hitam bila....??
teknologi kan ada.... buat la reminder kat handphon canggih korang tu..... abis cerita...
kalau aku... aku tulis dalam buku.... 
ni dia...

buku catatan..... segala benda ada.....hehee....
guna buku ni pun senang kan.... senang nak selak2.... pas tu boleh letak harga minyak hitam tu sekali... ada harga murah... tapi aku beli yang harga sedang2 je RM17-RM20.... ok dah tu kan.... tak nak beli yang terlalu murah... n yang mahal sangat pula tak mampu kan..... ok la tu...

apa lagi kena tengok....
 
4. Minyak kenderaan 

yang ni pun penting juga.... mana tau, kalau terlepas pandang. duduk la kita kat tepi jalan, mengharap belas kasihan orang sekeliling... hahaa..... jangan sampai macam tu ye.... kalau meter rosak pergi la baiki terus.... kalau motsikal selalunya aku masukkan minyak penuh RM5/ RM6.... Boleh pakai seminggu, kalau guna dalam universiti je la... kalau merayap sampai ke bandar memang kejap je kering minyak tu.....

 Kalau kereta nak isi penuh tangki tu, agak2 berapa puluh pulak kan.... 
yang tu aku tak amik tahu.... selalunya mak aku yang rajin isi penuh kereta ni... kalau aku isi minyak kereta mak aku..  RM 10 or RM20 pun tak penuh2... hahaa..... tapi yang pasti boleh bawak jauh juga la....

5. Tekanan angin tayar kenderaan.

Setiap jenis kenderaan ada tekanan angin tayar yang tersendiri..... macam aku punya moto 135 lc... tekanan angin untuk tayar depan  175kPa (25psi).. untuk tayar belakang 200kPa (29psi).... Kalau tak pasti boleh tanya orang ye... sebab tekanan tayar ni lain bagi setiap jenis moto, jenis tayar dan kalau yang naik tu terlebih berat pun diambil kira tau.... ni apa yang aku tau la....

apa-apa pun kena check eh... tekanan tak boleh kurang dan tak boleh terlebih... alamat meletup la tayar kalau terlebih angin....huhuu...

 6. Pastikan brake kenderaan berfungsi dengan baik... 

yang ni cara nya senang je... untuk motosikal ye...kalau rasa masa kita brake motosikal tu, dah tak makan dan tak berfungsi dengan baik... teru je antar kedai.... abang2 kedai moto tu akan tengok kan ye.... 

ok lah.... sampai sini je peringatan untuk semua.... jangan lupa basuh motosikal juga.... tu pun kalau ada masa lebih la.... hahaa....

ok..... berhati2 dijalan raya.....

selawat banyak2 kalau bawak moto tu.... alringht.....:)

3 comments:

  1. basuh tu yg slalu mls tu hihi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. tau x pe.. moto sy tu, sbln x skali bsuh... antr kdai je sng kan...

      Delete
  2. betul tu... tapi deno takde lesen lagi... huhu :p

    ReplyDelete

There was an error in this gadget