eqa

snow

Followers

Friday, June 28, 2013

Durian crepe lagi..

Assalamualaikum...

berapa ari lepas aku buat durian crepe... mengidam nak makan durian... perh.. gila sedap durian... nak2 durian yang warna kuning .... durian tembaga tu...  sekarang ni musim durian, jangan tak tau pula... sepanjang jalan kat tmpat aku ni ada jual durian...

ni durian tembaga.. sekilo RM10....

aku beli durian ni sebiji je pun.. mahal kot, dah la tengah sengkek ujung2 sem ni... hahaa.... dapat merasa pun jadi la.... nak rasa lebih kena la minta org sponsor dan dah tentu la mak aku jadi mangsa nye... apa dah.... 

tapi x de la beli yang ni je, aku de juga beli durian biasa2 tu... tak tau la pula nama apa... ada yang sekilo  RM 6 n RM4... memang tak menepati cita rasa betul.... len kali tak nak la beli yang murah ni.... tak puas makan... kan2....

dah beli durian ni... alang2 tu baik buat durian crepe.... penah sekali je buat dulu... masa mula2 famous tu kan... semua duk try.... 
kali ni aku dah beli non stick pan tau.... yang kecil punya la... semata2 nak buat crepe ni...
memang senang gila la buatnye.....
cantik je.... yang pasti memang tak melekat la n tak payah guna minyak pun.... boleh buat kuih ketayap gak ni... roti jala pun boleh je... hahaa....

non stick pan baru ku.....
 tengok resepi dulu lah.... kali ni guna banyak jenis tepung....
lain sikit dari sebelum ni....

resepi dari Eyna Haneyna

Bahan-bahan untuk kulit:

letak asing2, tak perlu tindih2 ye...

20g tepung gandum
20g tepung ubi
10g tepung kastard (tukar tepung kentang)
10g tepung jagung
1 biji telur
1 sudu kecil minyak masak
1 sudu besar gula kastor
40 ml susu cair
150ml air
2 titik pewarna kuning

1. Masukkan semua bahan dalam mangkuk.. kacau sebati dengan whisk dan tapis..
2. Pastikan tak ada buih2, nanti berlubang-lubang pula kulit tu...
3. Panas kan non stick pan, tuangkan 1 senduk adunan tadi... sambil tu layang kan kuali supaya jadi leper macam gambar kat atas tu.. kalau tebal boleh kurangkan sedikit adunan.. api kena kecilkan.
4. kulit tu akan masak, boleh tengok bawah kulit tu ada keperangan sikit... tak pun dah nampak kering2 tu kira dah masak la...
5. tak perlu terbalikkan kulit tu... terus je angkat...
6. ok... settle...

Bahan-bahan untuk filling: 

150 ml non dairy whipping cream
durian secukupnya

1. Putar non dairy whipping cream sehingga kental.. nampak bertanduk sikit.. guna hand mixer...

Cara nak balut filling:

1. Permukaan yang licin belah bawah, ambil cream sikit letakkan diatas kulit tadi.... 
2. letakkan durian sedikit dan tambahkan cream lagi... 
3.  Lipat dia macam dalam gambar tu....
4. masuk dalam peti ais dulu sebelum makan.....

kulit durian crepe ni licin je.... bagus betul resepi ni....
ok... dah settle buat durian crepe... senang je....lepas ni nak buat lagi ke????
nak makan original durian tembaga@ musang king ke..... best juga..... love it......



No comments:

Post a Comment

There was an error in this gadget