eqa

snow

Followers

Monday, May 25, 2015

RESEPI APAM NASI

Assalamualaikum

Siapa pernah makan apam nasi? Pernah tengok tak. Apam ni aku biasa makan masa kecil-kecil dulu. Sedap. Ingat tak yang selalu jual warna pink, hijau, kuning. Macam-macam warna kan. Dah besar ni baru la tau tu apam nasi. Lembut, aroma nya wangi dan kalau makan boleh agak la tu apam nasi. Haha. Nak cuba tak. Memang tak rugi la kalau buat ni. Apam ni pun aku pernah jual kat bazar ramadhan.
budak- budak memang suka apam ni. Mungkin sebab warna nya yang menarik. Sampai ada masa tu sorang budak ni beriya suruh mak dia belikan padahal dah banyak beli juadah lain. Nak tak nak mak nya belikan juga la. Tempat aku berniaga tu, sebelah peniaga yang ada anak-anak kecil.. selalu la budak ni datang cekup je kuih apam aku ni. Tengok-tengok keluar je tangan dari bawah meja tu.. tak pe la dik. Makan je la. Ok, jom tengok resepinya pula.

Bahan-bahan

2 cwn nasi
2 cwn tepung gandum
2 cwn tepung beras
1 1/2 cwn gula pasir
2 1/2 cwn air
2 sd kecil yis

Cara-cara

1. Satukan nasi dan air ke dalam blender. Blend sampai hancur atau halus.

2. Masukkan gula dan blend lagi.

3. Satukan tepung gandum, tepung beras dan yis.

4. Masukkan adunan yang dah di blend tadi kedalam campuran tepung dan kacau sebati.

5. Perap adunan selama 3 jam supaya adunan kembang.

6. Panaskan pengukus dan balut penutup pengukus tersebut.

7. Sapukan minyak pada acuan kecil dan masukkan adunan hampir penuh ye.


Letakkan pewarna sikit
8. Kukus selama 15 minit.

ok.. dah siap. Selamat menikmati apam beras ni.. sedapnye makan dengan kelapa parut muda.

No comments:

Post a Comment

There was an error in this gadget