eqa

snow

Followers

Monday, May 25, 2015

RESEPI PUDING KARAMEL MUDAH, LEMBUT DAN SEDAP

Assalamualaikum

Siapa kat sini suka puding karamel. Mesti ada kan. Puding karamel ni selalu makan sejuk-sejuk lagi sedap la. Cara nak buatnya senang sahaja. Aku pun belajar dari blog kak Rai. Akak ni sangat pandai buat kek dan memasak la. Puding ni pun aku pernah jual kat bazar ramadhan. Memang laku la. Jadi aku pun kongsikan di sini pula ya.


Cuba tengok teksture nya nampak lembut kan.

BAHAN-BAHAN

Caramel
6 sudu besar gula pasir
2 sudu besar air

Puding
5 biji telur (gred B)
5 sudu besar gula kastor
400ml susu sejat
1 sd kecil esen vanilla

CARA-CARA

1. Untuk membuat caramel, satukan gula dan air, panaskan di atas api sehingga gula mencair dan kekuningan. Berhati-hati ya, jangan terlampau kuning keemasan sangat. Nanti pahit pula. Selepas gula cair, masukkan kedalam acuan yang ingin kita gunakan. Aku guna loyang steal kecil saja. 

2. Dengan menggunakan blender (selalu guna untuk blend cili tu), satukan telur, gula, esen vanilla. Blend sebati selama 1 minit. 

3. Kemudian, masukkan susu sejat dan blend selama seminit lagi.

4. Panaskan oven dengan suhu 160-170, gunakan api atas bawah. Masukkan loyang kedalam tray yang telah dimasukkan air panas separas loyang caramel. Kira macam double boiler la.. bukan bakar terus dekat api. Boleh bayangkan kan. Ok.

5. Bakar sehingga masak. Nak tau masak tak, tekan sedikit kat caramel tu. Tengok dah keras sikit maknanya dah masak la tu. dalam 40 minit. Mesti keluarkan caramel dari loyang semasa masih panas tau. sebab tak nak la gula caramel kt bawah tu mengeras. Nanti tak cantik pula.



SEKIAN..



No comments:

Post a Comment

There was an error in this gadget