eqa

snow

Followers

Thursday, December 27, 2012

KENAPA TEST KOMERSIAL BUAT AKU STREES??


tengah menunggu kat luar pintu, x leh msuk..

ASSALAMUALAIKUM…

          Hari ni aku cuma nak luahkan perasaan aku je. Baru je tadi aku ambil test amali kelas komersial. Test ni merangkumi apa yang pernah aku n kawan2 belajar contohnya folding napkin, boxing table, coffee break, set up site station, polish goblet n ada beberapa lagi la. Sebelum memulakan test ni, kami akan cabut undi dulu dan diberi masa 20 minit untuk prepare kt luar sebelum masuk test yang sebenar.  Masalahhnya…….  Aku Sangat-sangat la terkilan sebab x dapat perform dengan jayanya.

tampal kat pintu..

             Alkisahnya,  semasa cabut undi aku dapat soalan C… Soalan ni menyuruh aku buat 4 task… 

   1. Lipatan napkin. Aku kena buat butterfly dan bishop hat.

aku kena buat yang tengah2(belakang) tu dan sebelah kanan sekali...
   2. Aku dikehendaki mengangkat round tray. Tray yang besar   slalu dekat hotel guna untuk service makanan.       
                
  3. Aku dikehendaki membuat boxing buffet table. Boxing ni sebagai alternative untuk kita buat jika x ada skirting dekat table. So, Nampak cantik sikit la. Yang tutup2 meja tu. Tau kan.
  4. Service Ala carte untuk 2 orang, chicken rice and coffee.

        Huhuuu… ni la task yang aku kena buat dalam masa 20 minit… mulanya aku memang dah prepare, nk buat apa sume. Tapi bila masuk je mengadap lecturer aku jadi blur dan lupa banyak benda… YA ALLAH apa nak jadi dengan aku ni…

      Task pertama aku boleh buat. Ok la.. task kedua dan ketiga ada sikit kecacatan yang aku buat.. contohnya  bila angkat round tray ada step yang aku x buat…. Ok… senang citer potong markah dahhhh….. adeh…. Yang sangat2 buat aku stress bila task no 4 ni la… 

          Sesiapa yang tak pernah buat service orang makan ni, nak bg tahu sikit… service ni ada 2 categori untuk set up makanan. Pertama ala carte… tau x pe benda Ala carte ni?? Ala yang macam korang duk beli kt kedai… 1 nasi goreng, 1 puding caramel…. Kiranya order secara berasingan la… tak lengkap dengan appertizer.. lg satu… table d’hote table set up… jenis ni yang macam kita order kt pizza slalu tu… ada set2 makanan… kita boleh pilih je… contohnya  set pizza ni ada 2 cawan air minuman, 2 mushroom soup, 1 medium pizza n roti… dalam set ni mesti ada appertizer, main dish, dessert , drink. Kadang2 ada jugak yang x ikut standard yang dtetapkan… so, buat x tau je la… hahaa….
ni set up untuk Ala Carte

ni pula Table d'hote

Kembali balik…..

        Aku dapat ala carte menu, so kena la set up table dulu berdasarkan menu yang aku dapat tu…. Bila nak start service je.. aku jadi x tentu hala… rasa nak habiskan cepat je test ni.. kiranya hati ni x tenang la… hasilnya banyak yang aku tertinggal, salah step… nanti ada masa aku buat entry pasal step2 service ye… agak leceh sikit la… tapi bila dah tau senang… boleh tengok waiter service kita macam mana kan time makan kt hotel ke… ehhh… tap bukan untuk cari salah orang tau…. Just nak belajar je…. Nobody perfect ok…. Lain la klu dah expert….. memang senang la… boleh dapat full mark ni…. Anyway aku sangat2 la tak puas hati dengan test tadi… bukan sebab apa, sebab diri sendiri jugak…  tak teliti masa buat test.. ni la jadinya…. 

Tensionnyaa….. 
posing lagi.. 2 org ni cos mate aku la.


ok... kepala sudah pening.... nanti2 la continue... hee.... kena tido dulu ni.. huhuuu...
* Lepas ni prepare tuk final pula...

6 comments:

  1. tq for sharing this...at least org mcm sy ni tau juga...seronok blajar benda2 detail cmni...lepas ni sy akan lebih hargai persediaan meja...i know someone neves masa study nak prepare table...hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. welcome... mmg seronok masa blajr sbab bnyak benda kita bleh tau kn... tp bila test.. huhuu... klang kbut sume..

      Delete
  2. salam dear, dtg ziarah :) nice blog, im fall in love with dis blog :D ..lagu tu tenang je hati dengar :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam.. thanks dear.. nnti dtg la ziarah lg... wt mse ni x de entry bru..hee.. awk pnye blog pn best, bnyk cter2 best..:)

      Delete